Senegalin naismuusikot järjestäytyvät

WWW-työryhmän jäsenet Elina Seye ja Marjo Smolander työskentelivät keväällä 2021 omien projektiensa parissa Dakarissa, Senegalissa, ja kävivät tapaamassa paikallisia naismuusikoiden järjestöjen edustajia.

Senegalilaiset naismuusikot ovat alkaneet vasta viime vuosina aktiivisemmin verkostoitua keskenään tukeakseen toisiaan ja vahvistaakseen ammattitaitoaan edelleen huomattavan miesvaltaisella musiikkialalla. Naismuusikoita toimii etupäässä bändien taustalaulajina – moni kyllä haaveilee soolourasta, mutta heidän on vaikeaa löytää ympärilleen tarvittavaa joukkoa muusikoita, tuottajaa ja muita ammattilaisia, joita soolouran edistäminen vaatisi.

ASFEMSin puheenjohtaja Fatou Diop, Marjo Smolander, Khoudia ”Khoujj” Dieng ja Elina Seye

Noin kaksi vuotta sitten perustettu senegalilaisten naismuusikoiden yhdistys Association des femmes musiciennes du Sénégal (ASFEMS, ks. yhdistyksen Facebook-sivu) pyrkii ennen muuta tukemaan naismuusikoita heidän urallaan, mutta myös nostamaan esille naisia koskevia yhteiskunnallisia kysymyksiä. Koronaviruspandemia oli viivästyttänyt useita konserttisuunnitelmia, mutta yhdistys oli järjestänyt mm. keräyksen vankilaan joutuneiden naisten hyväksi.

Jo hieman pitempään toiminut senegalilainen naisverkosto on puolestaan Genji hip hop (Facebook-sivu), joka yhdistää  hip hop -kentän monenlaisia toimijoita sekä urbaanin kulttuurin parissa toimivia feministiaktivisteja. Kuten yhdistyksen puheenjohtaja Wasso Tounkara kertoi, yhdistyksen jäsenistä läheskään kaikki eivät miellä itseään feministeiksi, sillä termiin liittyy Senegalissa monenlaisia ennakkoluuloja, mutta kaikki kuitenkin jakavat yhdistyksen tavoitteen naisten aseman parantamisesta niin hip hopissa kuin yhteiskunnassa ylipäätään.

Elina Seye, Ndeye Fatou ”Wasso” Tounkara, Marjo Smolander

Genji hip hop on toiminut vuodesta 2017 asti ennen muuta välittäen tietoa työskentely- ja koulutusmahdollisuuksista jäsenilleen. Sen uudempiin aikaansaannoksiin kuuluu täysin naisvoimin toteutettu festivaali Waxal Sunu Bopp (vapaasti käännettynä ’puhumme omasta puolestamme’). Lisäksi yhdistys on ottanut kantaa – sekä musiikin keinoin että muuten – yhteiskunnallisiin ongelmiin kuten lapsiavioliittoihin ja raiskauslainsäädäntöön. Yhdistys ja sen jäsenet, kuten räppärit Mina la voilée ja Eve Crazy, on huomioitu myös ulkomaisessa mediassa, esim. The Guardianissa.

Mainittujen yhdistysten ohella mainitsemisen arvoinen on Orchestre Jigeen ñi (Facebook-sivu), joka on ollut viime aikoina vahvasti esillä Dakarin musiikkielämässä, esiintyen mm. Dakar Music Expossa kesäkuussa 2021. Jos naiset vaikuttavat Senegalin musiikkielämässä enimmäkseen laulajina, tämän yhtyeen lähtökohtana on ollut koota yhteen eri soittimia soittavia naisia muodostamaan bändi, joka voi esiintyä eri solistien taustalla. Senegalin ensimmäinen vain naisista koostuva bändi sai alkunsa hieman yllättäen miehen eli bändin manageri Samba Diaiten ideasta. Orchestre Jigeen ñin solisteina on kuultu useita omilla tahoillaan uraa tehneitä laulajia, varsinkin naisia mutta myös miehiä, ja bändin ensimmäinen albumi julkaistiin äskettäin. Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu keikkailun lisäksi tytöille suunnatun musiikkikoulun perustaminen.

Yksi vastaus artikkeliin “Senegalin naismuusikot järjestäytyvät”