Nordic Narratives

Pohjoiset kertomukset ja digitaaliset horisontit: Konferenssi pohjoismaisen julkisen palvelun mediahistoriasta

25.-26. huhtikuuta 2024, Iso-Paja
Radiokatu 3, Helsinki

Ohjelma (PDF) (web)
Livestriimi

Ilmoittautuminen (DL 18.4.)

Yle 100 -historiahankkeen tutkijaryhmä kutsuu tutkijoita ja Ylen historiasta kiinnostuneita sidosryhmiä pienimuotoiseen konferenssiin, jossa syvennytään ennen kaikkea Ylen viime vuosikymmenien historiaan mediahistoriallisesta näkökulmasta.

Konferenssin avaa Euroopan yleisradiounionin (EBU) hallituksen jäsen ja Sveitsin yleisradioyhtiön pääjohtaja Gilles Marchand keynote-puheella torstaina 25.4. Perjantain 26.4. keynote-puhuja on professori Kristina Riegert (Södertorn University | Stockholm).

Gilles Marchand (EBU, SRG SSR)

Pääteemoja on kolme: “Digitaaliset horisontit” tarkastelee pohjoismaisen julkisen lähetystoiminnan sopeutumista digitaaliselle aikakaudella arvioiden toiminnan vaikutusta yleiseen mielipiteeseen, kulttuuri-identiteetteihin ja yhteiskunnallisiin kertomuksiin digitaalisten alustojen kautta. “Media ja kansallinen identiteetti” tutkii julkisen lähetystoiminnan historiallista roolia pohjoismaisten kansallisten identiteettien muokkautumisessa ja pohjoismaisen yleisön kulttuuritietoisuuden lisääntymisessä. Kolmanneksi “Pohjoismaiset äänet” jäljittää julkisen lähetystoiminnan historiallista roolia kansalliset rajat ylittävänä voimana. Mikä on yleisradiotoiminnan rooli kulttuurimuutoksissa, teknologisissa edistysaskelissa ja kulttuuri-identiteetin muotoutumisessa pohjoismaissa?

Kristina Riegert (Södertörn University, Stockholm)

Ohjelma sisältää myös esitelmiä, jotka nivoutuvat mediakentän yleiseen muutokseen Suomessa ja pohjoismaissa. Pakottavatko teknologia, populismi, poliittinen paine, mediakentän pirstoutuminen ja kansalaisten kuplautuminen uuteen tulkintaan julkisen palvelun roolista vai onko poliittinen kamppailu vain palannut resursseihin ja sisältöihin liittyviin kysymyksiin?

Konferenssiin osallistuminen on maksutonta. Ilmoittaudu 18.4. mennessä.

Lisätietoja:
Yle 100 -tutkimusohjelma

Kuva: Antero Tenhunen; Yle, 1976.