Promootio riittinä

Jossakin 213. laakerilehväseppeleen kohdalla havahduin. Kun katsoin kainosti minuun suunnattuja silmiä, minusta yhtäkkiä tuntui, että koko aktissa on vahva uskonnollinen lataus. Promoottori on kuin pappi, joka siunaa seurakuntalaisiaan. Ja parnasso, jolla käydään, on kuin alttari. Kun sitten illalla keskustelin arkkipiispa Kari Mäkisen kanssa promootion juhlapäivällisillä, asia valkeni. Kyseessä on ilmiselvästi siirtymäriitti, jopa sen arkkityyppi.

Riitit ovat kulttuurien kehittämiä määrämuotoisia menoja, jotka useimmiten liittyvät elämän taitekohtiin. Sotilasvala, penkinpainajaiset ja ylioppilasjuhlat ovat tyypillisiä maallisia riittejä, ja kastejuhlat, konfirmaatio, häät ja hautajaiset uskonnollisia. Erilaisilla uskonlahkoilla, järjestöillä ja jengeillä on omia liittymisriittejä, joihin voi liittyä ehdottoman alistumisen lupaus.

Joissakin kulttuureissa, joita olemme tottuneet kutsumaan alkukantaisiksi, aikuistumisriitit voivat olla länsimaisen ihmisen näkökulmasta rankkoja tapahtumia. Nuoret pojat viedään viikoksi aavikolle, josta he palavat miehinä. Sen merkkinä heillä on ihollaan arpikuvioita, joista he ovat ylpeitä.

Riitteihin liittyy vahvaa symboliikkaa. Morsiamen valkoinen puku kertoo puhtaudesta ja neitseellisyydestä. Kun morsiamen isä kohtaa käyvällä tyttärensä sulhaselle, hän kertoo tällä eleellä: huolehdi sinä vastedes tästä naisesta. Vaikka yhteiskunta muuttuu, symboleihin ei haluta puuttua, koska perinteiden kunnioittaminen on tärkeä osa riittien olemusta.

Promootiossa maistreiden päähän pistettävä laakeriseppele on sama, jota Apollo-jumala piti osoittaakseen ikuista rakkauttaan. Laakeriseppele kuvastaa tietoa ja oppineisuutta. Se on samalla voiton vertauskuva, joka symboloi henkisyyttä ja kasvua. Tohtorin miekan avulla tutkija puolustaa totuutta, oikeaa ja hyvää.

Valmistuminen yliopistosta koostuu erilaisista vaiheista. Todistuksenjakotilaisuus eli publiikki on valmistumisen virallinen rajapyykki. Tohtoreilla väitöstilaisuus on viimeinen julkinen opintosuoritus ja sitä seuraava karonkka rituaaleineen huipentaa juhlapäivän.

Varsinainen superriitti on kuitenkin promootio, johon osallituminen on vapaahtoista, eikä ihan halpaakaan. Silti moni haluaa kokea promootion ainutlaatuisen ilmapiirin. Siinä arvokas traditioiden kunnioittaminen yhdistyy iloiseen juhlimiseen, jolla toki silläkin on määrämuotonsa.

Salamyhkäisyyttä lisäävät monet ulkopuolisen silmissä oudot yksityiskohdat. Seppelettä ei osteta kaupasta, vaan sen sitoo maisteriksi vihittävän seuralainen. Miekkoja ihan oikeasti hiotaan, franseesia harjoitellaan viikkokausia ja promovendit nostavat pelottavan huteran näköisesti olkapäilleen kantotuolin, jonka kyydissä arvohenkilöt kiertävät salia yksi kerrallaan.

Sanasto lisää promootion erityisyyttä. Promovendit ovat promovoitavia maistereita ja tohtoreita. Heidän seuralaisensa ovat miekanhiojia ja seppeleensitojia. Officiantteja ovat juhlamenojenohjaaja, yliairut ja promoottori. Gratista (nainen) tai gratisti (mies) on promootiotoimikunnan puheenjohtaja, joka osalliostuu itsekin promootioon. Ultimusmaisteri on primuksesta seuraava, ja jos hän on nainen, hän on ultima.

Kaikkein hauskin sana on riemumaisteri (ja riemutohtori), muilla kielillä nimitys on paljon vaisumpi: jubelmagister ja jubelee master. ”Riemuja” ovat 50 vuotta sitten promootioon osallistuneet, jotka ovat taas mukana. He muodostavat olennaisen osan koko promootioperinnettä. Riemu-alkua voi liittää muihinkin sanoihin. Niinpä Maija von Fieandt, joka osallistui promootioon muiden entisten yleisten seppeleensitojien kanssa, oli nyt ”riemu yleinen seppeleensitojatar”, – koska oli tässä tehtävässä 50 vuotta sitten. Minun oli kunnia kantaa hänen tekemäänsä mestarillista laakeriseppelettä, kun vihin maistereita.

Riittitapahtumien luonteeseen kuuluu mystisyyden ohella täydellinen järjenvastaisuus. Promootioakti kuvastaa tätä kaikkein pelkistyneimmässä muodossa. Seisoa suuren yleisön edessä kolme ja puoli tuntia vain sen vuoksi että voisi käydä seitsemän sekunnin ajan parnassolla ja saada promoottorilta seppeleen tai tohtorinhatun ja miekan. Kontrastia korostaa se, että tämä kaikki tapahtuu yliopistossa, jonka pitäisi olla loogisen ja tieteellisen ajattelun tyyssija.

Ilmeisesti me protestantit tarvitsemme tällaista heittäytymistä järjenvastaisen virran vietäväksi, kun muuten olemme niin harkitsevia ja järkeviä. Promoottori ainakin oli tässä riitissä täysillä mukana.

Lisää maailman ehkä suurimmasta promootiosta: aktin videointi, lehdistötiedote, ennakkomietteitä, jälkimietteitä