Viikko 7: Luovuus valloilleen

Terve taas,

7. kurssikerralla teimme itse kukin valitsemastamme alueesta ja aiheesta kartan, jonka toteuttamisessa hyödynsimme jo kurssilla oppimiamme taitoja. Meidän tuli valmistautua kurssikertaa varten tekemällä etukäteisvalmisteluita, mikä käytännössä tarkoitti sopivan materiaalin hankkimista internetistä. Pelkästään sopivan datan etsimiseen uhrautui useampi tunti, ja monen monta “haavetta” murskautui matkan varrella, mutta perjantai-aamuna aineistot olivat kuin olivatkin kasassa!

Pystyin hyödyntämään kartassani paljon kurssikerroilla jo ennestään käytettyä materiaalia, joista valikoin itselleni kartan käyttötarkoitusta ajatellen parhaat palat. Näistä itselleni sopivimmat löytyivät kurssikertojen 3 & 4 materiaaleista, joista hyödynsin pääkaupunkiseudun karttatasoja, kuten tiestöä ja aluerajauksia. Varsinaiset muuttujat hain internetistä. Helsinki Region Infoshare osoittautui erittäin käyttökelpoiseksi lähteeksi ja löysinkin toimivat ja hyvin sovellettavissa olevat layerit käyttööni.

Varsinainen digitointi ja QGIS:n työkaluilla kikkailu sujui jo joutuisasti, kun oikeat tasot oli vihdoin saatu “samaan pakettiin”. Tärkein työkalu oli tälläkin kertaa Join by location -toiminto, jonka ansiosta sain eroteltua pääkaupunkiseudun työpaikkaruutuaineistosta Helsingin, ja vielä edelleen pyöräteiden lähietäisyydellä olevat kohteet. Mitään kovin radikaaleja muutoksia minun ei tarvinnut netistä lataamilleni aineistoille tehdä, joten prosessi itsessään ei vienyt kovin kauaa. Pääpaino kurssikerran tehtävissä oli siinä, että osasi etsiä ilmaista ja käyttökelpoista, sekä hyvin sovellettavissa olevaa dataa internetin loputtomasta valikoimasta. Tätä ei oltu aiemmin kurssilla tehty, joten viimeisen kurssikerran (</3) ohjelma oli kokonaisuudessaan hyvin opettavainen, kertaava ja kokoava.

Kuva 1: Työpaikkojen saavutettavuus pyöräteitse 2025

Kartallani näkyvä ruudukko kuvaa Helsingin yritysten ja voittoa tavoittelemattomien yhteisöjen työpaikkoja. Aineiston alkuperäislähde on Tilastokeskuksen yritysrekisteri. Kartalla esitetyt pyörätiet ja baana kuvaavat puolestaan Helsingin pyöräväyläsuunnitelmaa vuodelle 2025. Se on Helsingin kaupunkiympäristön toimialan julkaisema.  Karttani siis lyhykäisyydessään esittää sitä, miten pyöräteitse pääsee (erittäin sujuvasti) töihin vuonna 2025, jos Helsingin kaupungin kaavailema suunnitelma toteutuu.

Karttani on melko pelkistetty, ja olosuhteiden pakosta eräänlainen GIS-amatöörin tekele, mutta kuten Elsa Pakkanen blogikirjoituksessaan Kurssin lopetus – omavalintainen kartta/karttasarja: Chilen yli 5 magnitudin maanjäristykset ja tsunamit 2000-luvulla Pakkane_GEM sanoo: “Vaikka kartoissa olisi puutteita ja parantamisen varaa, ovat ne silti kiinnostava visualisoinnin keino maantieteellisten ilmiöiden syiden ja seurausten tarkasteluun.” Paljon itse pyöräilevänä minusta on kiinnostavaa tarkastella, miten kaupungin kaavailemat muutokset käytännössä vaikuttavat ihmisten arkeen. Ovatko muutokset relevantteja, kannustavatko ne pyöräilyyn, helpottavatko ne ihmisten arkea ja niin edelleen.

Vaikka en tehnytkään karttaa nykyisen pyöräverkon kattavuudesta, eikä minulla täten ole materiaalia vertailua varten, karttani silti osoittaa hyvin, että kaavailtu pyöräverkko mahdollistaa työmatkojen taittamisen pyörällä hyvin laajalti lähitulevaisuudessa. Toisaalta kuten kartalla tummanruskeina kuvatut kohteet ilmentävät, Helsingin kaupungin pyöräväyläsuunnitelmassa on vielä parantamisen varaa.

Itsenäistehtävä vahvisti uskoa omaan osaamiseen, ja oli ilahduttavaa huomata, että kurssilta todella oli jäänyt jotain käteen. Mielipiteeni geoinformatiikasta ei ollut vielä edellisten kurssien pohjalta ehtinyt kunnolla muotoutua, mutta nyt voin varmuudella sanoa, että haluan syventää osaamistani vielä lisää.

Suurkiitos kurssista! Toivottavasti (:-D) tapaamme taas,

Aleta

Lähteet: Pakkanen, E (2022). Kurssin lopetus – omavalintainen kartta/karttasarja: Chilen yli 5 magnitudin maanjäristykset ja tsunamit 2000-luvulla. Pakkane_GEM (Viitattu 4.3.2022) https://blogs.helsinki.fi/pakkanee/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *