Viimeinen

Tämä blogi alkaa pikkuhiljaa tulla tiensä päähän, sillä viimeisenkin kurssikerran tehtävät ovat nyt valmiit. Viimeisen kerran tarkoituksena oli etsiä täysin itsenäisesti aineistoa ja muuttujia, sekä luoda niiden pohjalta karttaesitys. Valinnanvaikeus osoittautui suureksi ongelmaksi, sillä niin moni asia tuntuu pintapuolisesti kiinnostavalta, mutta mikään ei tuntunut ottavan tuulta alleen tarpeeksi. Aineistojen paljouden vyöryessä ylitseni, päätin rajata aluettani helpottaakseni valinnanvaikeutta. Jätin aikaisempien kurssikertojen maailmankartat, Afrikat, Euroopat, sekä koko Helsingin, ja päätin palata kotiseudulleni Saimaan rannalle. Latasin Saimaan, ja rupesin etsimään tietoa lempieläimestäni norpasta.

Ongelmalliseksi karttaa tehdessäni osoittautui se, että vaikka kokeilin ladata Saimaata useasta eri palvelusta (Paitulista, Lapiosta ja MML:n maastotietokannasta), eivät järvialueet vastanneet norppahavaintojen järvialueita. Päädyin lopulta luomaan kartan tekemällä manuaalisesti pistetietokannan norppahavainnoista, ja yhdistämään luodun tason Saimaa-aineistooni. Ei mikään ideaalein tapa, mutta tässä tapauksessa vielä ihan toimiva, kun aineisto ei käsittänyt satoja pisteitä, vaan pisteet pesimäalueittain. Tajusin kartassa virheen siinä vaiheessa kun aloin kirjoittamaan tätä tekstiä, nimittäin Haukiveden, Pihlajaveden ja Tolvanselän vesialue (kartassa tummalla ja keskellä) näyttää yhdeltä alueelta, vaikka alue käsittää kolme aluetta, jolla jokaisella norppien määrä on 80-159. Olisin voinut myös laittaa järvialueiden nimet karttaan, mutta näistä virheistä huolimatta ihan kiva siitä tuli.

Norppakartta ei kuitenkaan jättänyt niin hyvää fiilistä, että olisin halunnut sen olevan kurssin viimeinen työ. Päätin jäädä kotiseudulleni, ja vailla mitään punaista lankaa, rupesin latailemaan kaikennäköistä sälää, kuten teitä, rakennuksia, ja julkisen liikenteen pysäkkejä. Savonlinnan koulutkin pistin manuaalisesti paikalleen, mutta ihan turhalta näpertelyltä tuntui tämä puuhastelu. Aina kun kävin santsaamassa kahvia ja palasin GIS-luokkaan, olin unohtanut sen, mitä olin tekemässä. Odotin jotain hyvää ideaa, ja kyllähän se sieltä lopulta iski. Saavutettavuusanalyysi! Olin itseasiassa ajatellut sitä joskus viikkoja sitten, mutta unohtanut koko jutun kahlatessani tässä GIS-suossa. Kotiseutuni on kokenut viimeisen vuoden aikana paljon haastavia muutoksia, joiden vuoksi seutu uhkaa kuihtua nuoren väen muuttaessa muualle. Saavutettavuusanalyysi tuntui siis tosi läheiseltä aiheelta. Uudella innolla ja inspiraatiolla rupesin selvittämään, että mites tässä pitäisi edetä, ja jälleen kerran Onni Pörhölästä oli suuri apu koko jutussa. Lukuisten umpikujien jälkeen löytyi oikea plugin, nimittäin ORS Tools, jonka avulla pystyi luomaan isokroneja. ORS, eli Open Route Service tarjoaa käyttäjilleen monipuolista maailmanlaajuista tietoa tieverkoista, ja erilaisia työkaluja hyödyntämään näitä. Datankäyttöä varten saa yhden API-keyn vuorokaudessa, eli toisin sanottuna yksi isokroniyritys per vuorokausi. Tai niin monta, kuinka monta sähköpostiosoitetta jaksaa tehdä..

Isokroneja luodessa tulee hyvin esiin alueen pääväylät, joilla on suuri merkitys saavutettavuuden kannalta. Kartan perusteella voidaan huomata, että Kallislahden eteläpuolelle kestää autolla saman verran kuin Simanalaan, vaikka matka on pituudeltaan selkeästi pienempi. Harmittaa vähän, että laatu ja luettavuus kärsii blogissa aina kartan pienenemisen vuoksi, mutta onhan se nyt siitä huolimatta hitsin hieno! On se kyllä siisti fiilis, kun saa jonkun uuden idean, ja sitten vielä toimimaan sen.

Tähän karttaan on hyvä lopettaa tämän kurssin GIS-seikkailuni. Kiitos Artulle hyvästä kurssista, sekä kaikille ystäville, joiden kanssa on tullut vietettyä tunteja GIS-luokassa.

Lähteet:

Norppakartan vesialueet