Vaihdossa Pariisissa

Pont des Artsin rakkauslukot ovat vaihtuneet katutaiteeseen. Pigalle (Quartier Pigalle) on pariisilainen kaupunginosa, joka on kuuluisa kapakoistaan ja Punaisten lyhtyjen alueistaan.

Päätin lähteä tenttiviikon kunniaksi tervehtimään Erasmus-vaihdokkejamme Pariisiin. Noora ja Maija ovat nyt opiskelleet pari kuukautta Ranskan loisteliaassa pääkaupungissa, ja he aikovat viettää vaihdossa koko lukuvuoden.

Pariisissa on hulppeat 17 yliopistoa. Ranskalaisella filologialla on Erasmus-vaihtosopimus kahteen: Paris III:een (Université Sorbonne Nouvelle) sekä Paris V:een (Université Paris Descartes). Ranskaan voi hakea vaihtoon jo toiseksi opiskeluvuodeksi, jolloin vaihtohaku tapahtuu heti fuksivuoden keväällä. Näin Noorakin teki, sillä hän halusi opettajaopintojensa vuoksi päästä käytännön kieliharjoitteluun niin pian kuin mahdollista.

Noora Maija
Toisen vuoden opiskelija Neljännen vuoden opiskelija
Sivuaineet suomen kieli ja pedagogiset: tähtää ranskan- ja äidinkielen opettajaksi Kääntäjälinjalla
Vaihtoyliopisto Paris V Vaihtoyliopisto Paris III
Yliopisto-opiskelu Ranskassa

Yleisesti ottaen opiskelijoiden keski-ikä on ranskalaisissa yliopistoissa alhaisempi kuin Suomessa esimerkiksi siksi, että pääsykokeilla haetaan vain harvaan yliopistoon.

Noora kertoo kurssityöskentelystä:

—Tunneilla työskentely painottuu lähinnä keskusteluun, ja käytännössä kaikki tunnit ovat luentoja. Erona Suomeen on se, että ns. kirjallisia töitä on todella vähän, joita tarvisi tehdä tunnilla tai kotona. Sen sijaan lukemista on paljon. Saamme aina pitkän tieteellisen artikkelin, tai useampia, luettavaksi ja mietittäväksi seuraavaa luentoa varten. Opiskelija joutuu myös olemaan erittäin oma-aloitteinen kaiken suhteen ja kärsivällisyyttä vaaditaan!

“Alussa oli kauhea paniikki kämpän suhteen”

Noora ja Maija jäivät ilman yliopiston tarjoamaa opiskelija-asuntoa, joten asuntoa piti etsiä muualta. Tiedonhaku alkoi netin asuntoilmoitussivustoilta heti kesän alussa. Useimpiin asuntoihin olisi kuitenkin tarvittu ranskalainen takaaja ja kasa erilaisia papereita ja dokumentteja. Noora kokeili muita hakukanavia: Esimerkiksi Institut Finlandais’n nettisivuilla on keskustelupalsta, jossa ihmiset tarjoavat asuntojaan vuokralle.

Parvinäkymä pariisilaisesta miniyksiöstä.

Asunnot löytyivät lopulta Facebookin “Pariisilaisten ilmoitustaulu” -ryhmästä. Molemmat asuvat Pariisin keskustassa: Noora Place d’Italien lähistöllä ja Maija Chatêlet’n kulmilla.

—Vuokra on opiskelijalle paljon, mutta sijainti ja varustelu ratkaisivat. Vaihtoaika on kuitenkin vain 9 kuukautta, kertoo Noora.

Maijan asunto on todellinen tehopakkaus, sillä alle kymmeneen neliöön mahtuvat keittiön lisäksi myös vessa ja pesutilat! —Nämä kuuluisat Pariisin miniyksiöt ovat suosittuja opiskelijoiden keskuudessa, kommentoi Maija.

Mitä ikävöit Suomesta?

Vaihtoon lähtö tuli Nooralle juuri oikeaan aikaan.

—Olin todellakin valmis lähtemään kokeilemaan jotakin uutta. Sen takia tuntuu siltä, että en kaipaa juurikaan mitään. Totta kai ikävöin ystäviä, perhettä ja kissojani, mutta siinä se oikeastaan onkin. Välillä kyllä Ranskan byrokratia yllättää ja silloin tulee fiilis, että Suomessa on niin helppo hoitaa näitä opiskeluun liittyviä perusasioita! Mutta kaikesta olen tähän asti selvinnyt.

Maija kertoo omista kokemuksistaan:

—Mulla on melko suuri sosiaalinen verkosto Suomessa. Vaikka vaihtareista saa nopeasti paljon uusia tuttavuuksia, vaatii syvempien suhteiden ja verkoston kasvattaminen aikaa ja oma-alotteisuutta. Nooran kanssa ei tunnettu hirveän hyvin ennen vaihtovuotta, mutta nyt meistä on tullut ihan bestiksiä! Toistemme kautta ollaan myös tutustuttu uusiin ihmisiin, koska opiskellaan eri yliopistoissa. Toisaalta pitää aika ajoin muistuttaa, ettei saa liikaa jämähtää suomalaispiireihin.

Pariisin 5 parasta

Noora Maija
1. Iltatunnelma 1. Musiikki metrossa
2. Montmartre ja sen pienet, sympaattiset kadut 2. Kahvi ja leivokset
3. Viini 3. Illastamiskulttuuri
4. Tapa lähteä iltaisin istumaan terassille ja ihmisten sosiaalisuus 4. Île Sait Louis
5. Loputtomasti tekemistä 5. Sunnuntait Le Marais’ssa

Minkälaisia kokemuksia sinulla on Pariisista? Entä kiinnostaako vaihto-opiskelu? Tai tämän blogin lukeminen? :)

Terveisin Saara, tenttiviikon ulkomaankirjeenvaihtaja

6 vastausta artikkeliin “Vaihdossa Pariisissa”

1. You made a few good points there. I did a search on the topic and found the majority of folks will have the same opinion with your blog.

2. After study a couple of of the weblog posts on your web site now, and I actually like your approach of blogging. I bookmarked it to my bookmark website listing and will be checking again soon. Pls check out my website online as properly and let me know what you think.