Genomes and cytogenetics kurssin itsenäiset verkkotehtävät tulivat valmiiksi.

Digiloikan osana, Genetiikan ja molekulaaristen biotieteiden maisteriohjelman – kurssia varten luotiin opiskelijoille Moodleen itsenäisesti tehtäviä harjoituksia useista eri käsitellyistä aihealueista.  Kyseessä oleva kurssi on tarkoitettu ensimmäisen vuoden maisterivaiheen opiskelijoille ja se käsittelee genomien rakennetta, eroja ja niiden tutkimukseen käytettyjä menetelmiä. Tehtävien tarkoituksena oli tukea opiskelijoiden syväoppimista, opiskelijan hakiessa itse tietoa käsiteltävistä aiheista tehtäviä tekemällä. Samalla kytkettiin luentojen aihealueet ja asiat käytännön genomitutkimukseen bioinformatiivisiin työkaluihin tutustumisen kautta.

Kurssi on 5op arvoinen ja se sisältää luentojen ja tentin lisäksi useiden kymmenien tuntien edestä harjoitustehtäviä, joiden koostamisessa olikin melkoinen työ.  Ensimmäisenä haasteena oli päästä alkuun Moodlen kassa: Aikaisempi kokemukseni Moodlen kanssa ei suuremmin auttanut tentti-muotoisten tehtäväpakettien rakentamisessa. Myös helposti sovellettavista esimerkeistä oli puutetta ja Moodlen suomenkielinen dokumentaatio oli osittain aika pinnallista. Ongelmien googlaaminen taas usein tuotti vastauksia, jotka olisivat toimineet viisi vuotta sitten käytössä olleeseen Moodle versioon.

Myös harjoituspaketteina toimivien tenttien asetusten kanssa oli omat haasteensa. Esimerkiksi usean yrityksen salliminen interaktiivisessa tehtävässä ei itsessään riittänyt antamaan opiskelijoille useampaa yritystä. Tämän lisäksi piti vielä osata valita, että väärät vastaukset pitäisi pyyhkiä pois ja jättää kertaalleen tarkastettuun palautukseen vain oikeat vastaukset. Myös jotkin vastausten näkyvyyteen liittyvät asetukset olivat äkkiseltään hieman epäintuitiivisia.

Opiskelijoille jotka tekivät tehtäviä päänvaivaa aiheuttivat Moodlen kieliasetukset: Suomessa desimaalierottimena toimii pilkku ”,”, mutta englannissa piste ”.”. Tämän aiheutti sen, että jos väärää kielipakettia käyttänyt henkilö sekoitti pisteen ja pilkun, Moodle tulkitse numeeriseksi tarkoitetun vastauksen tekstinä. Sen sijaan, että Moodle valittaisi väärästä formaatista vastauksessa se ja se, Moodle yksinkertaisesti ilmoittaa, että kaikkiin kohtiin ei ole vastattu. Moniosaisissa tehtävissä tämä aiheutti hämmennystä, kun kaikkiin kysymyksiin oli vastattu, mutta tehtävää ei saatu palautettua.

Yrityksen ja erehdyksen kautta tehtävät saatiin kuin saatiinkin tehdyksi niin järjestäjien, kuin myös opiskelijoiden osalta. Nyt odottelemmekin suurella kiinnostuksella palautetta opiskelijoilta! Toiveena on, että luotuja Moodle tehtäviä voidaan hyödyntää harjoitusten laajentamisessa ja muiden kurssien sähköistämisen mallina ja apuna. Jatkossa teknisten yksityiskohtien sijaan voidaan toivottavasti vielä entistä paremmin keskittyä harjoitusten tieteelliseen sisältöön. Ideaalia olisi, että tulevina vuosina useat eri henkilöt lisäilevät omien erikoisalueidensa mukaisia tehtäviä kurssin kysymyspankkiin, eikä kysymysten / harjoitusten tekemistä ole samalla lailla tarpeen keskittää yhdelle tai parille henkilölle.