Kuvataiteen digiloikka

Kirjoittanut: Martina Paatela-Nieminen

Kaikilla viidellä Kuvataiteen didaktiikan perusopintokokonaisuuden (25 op) kurssilla, joita opetan, tehtiin digiloikka lukuvuoden 2017–2018 aikana. Tarkoituksena oli tutkia, miten uudet välineet ja erityisesti virtuaalimaailma muuttavat kuvallista ajattelua. Oli hienoa, että digiloikassa sai tukea verkko-opetuksen koordinaattori Mikko Haloselta.

Taide & kulttuuri –kurssilla (5 op) tutustuttiin virtuaalitaiteeseen ja tutkittiin, miten virtuaali-, media- ja nykytaide kierrättävät intertekstuaalisesti taidehistoriaa ja populaarikulttuuria. Tutkimuksessa ja kuvallisessa ilmaisussa sovellettiin intertekstuaalista medialukutaidon menetelmää. Virtuaalimaailman ihmeellisyys toi opiskelijoille mieleen Liisa ihmemaan kirja- ja elokuvaversioita, joista kehkeytyi ilmaisukurssin (5 op) teema.

Ilmaisukurssilla (5 op) korostettiin digitaalisuuden perinteisestikin moninaista käyttöä taiteellisessa ilmaisussa. Lisäksi uutuutena oli esillä virtuaalimaailmoiden luominen. Digitaalisuutta hyödynnettiin työskentelyn kaikissa vaiheissa eli luonnostelusta lopulliseen tuotokseen ja sen digitaaliseen jatkokehittelyyn. Esimerkiksi akryylimaalaus toteutettiin tabletilla suunnitellun digitaalisen luonnoksen pohjalta ja grafiikanvedoksesta skannattua kuvaa työstettiin digitaalisesti. Opiskelijat tekivät maalauksia ja grafiikan sarjoja samaan aikaan siten, että aina yksi opiskelijaryhmä vuorollaan käytti viereiseen kuvataiteen luokkaan kurssin ajaksi sijoitettua VR-laitteistoa, jota voitiin varata vapaasti työskentelyyn.

Opiskelijat tuottivat Liisa ihmemaailmoissa -teemasta itseään kiinnostavia aiheita: ihmeellinen puutarha, oudot eläimet, hullut teekutsut, shakkipeli ja aistisuus ja/tai psykedeelisyys. Opiskelijat ryhmittyivät aiheidensa mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan virtuaalimaailmojaan (ks. videoklipit https://vimeo.com/244831247 ). VR-laitteistona (HTC VIVE) käytettiin Googlen Tilt Brush –alustaa. Tämä tapahtui siten, että yksi opiskelija oli kerrallaan virtuaalimaailmassa ja muut ryhmästä katsoivat ja ohjasivat yhteisen maailman luomista näyttöruudun ympärillä.

Tilt Brush tarjosi kokonaan uudenlaisen kokemuksen havainnoimiselle, visuaaliselle ajattelulle ja taiteelliselle ilmaisulle. Virtuaalimaailmassa mm. maalataan, veistetään ja muotoillaan ilmaan. Siveltimenvedot jäävät virtuaaliseen avaruuteen, jossa niiden läpi voi kävellä, hahmojen kokoa voi skaalata vapaasti ja itsensä voi teleportata teokseen ja/tai siitä avaruuteen. Animaatioefektit ja valo luovat aikaa VR-maailmassa. (Ks. Paatela-Nieminen 2018. Digiloikka taidekasvatuksessa. Stylus, taidekasvatuslehti 1/2018, s. 30–31; ks. myös https://www.researchgate.net/publication/323538998_
Digiloikka_taidekasvatuksessa ).

Kurssin lopuksi pidettiin pedagoginen taidenäyttely, jonka nimeksi tuli Liisa ihmemaailmoissa (ks. https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/opetus-ja-opiskelu/liisa-ihmemaailmoissa-digiloikka-opettajankoulutuksessa ). Lisäksi opiskelijoiden VR-työt on hyväksytty kansainvälisen InSEA-konferenssin taideinterventio-ohjelmaan Aalto-yliopistoon. Taidenäyttely pidetään 18.6–21.6.2018.

Ympäristökurssilla (5 op) kokeiltiin 360-kameran mahdollisuuksia oman paikan tutkimisessa ja kokeiltiin ThingLink-ohjelmaa opiskelijoiden paikkojen yhteen kokoamisessa (https://www.thinglink.com/video/994614276687659011 ). Opiskelijat tutkivat valitsemaansa paikkaa soveltaen taiteellisia metodeja ja kokeilivat myös kansainvälistä yhteisilmaisua valinnaisesti joko Penn State Universityn (USA) tai National Changhua University of Educationin (Taiwan) opiskelijoiden kanssa. Opiskelijat tekivät visuaalisen hybridin eli uuden yhteisen paikan omasta ja toisen opiskelijan paikan kuvien osista. Yhteistyössä käytettiin Skypeä, FaceBookia (intercultural collaboration  2017 – finland and taiwan / suljettu ryhmä)  ja Lino Canvasta (ks. http://linoit.com/users/chutney/canvases/Helsinki_PSU_2017 ).

Mediakurssilla (5 op) opiskelijat tuottivat digitaalisia videoita, joista kaksi liittyy aiheeltaan VR–ilmaisuun (ks. https://vimeo.com/channels/artedumr). Kurssi osallistui 6.3.2018 myös digitorille, jonne opiskelijat ovat suunnitelleet alkua puutarhalle (katso Flamma uutinen).

Kuvataiteen didaktiikan kurssilla (5 op) opiskelijat syvensivät käsityksiään VR-maailmasta (Tilt Brush) ja osallistivat toisia opiskelijoita, kun he opettivat virtuaalisuutta kaikille sadalle neljällekymmenelle opiskelijalle, jotka olivat Seija Kairavuoren ja Hanna Niinistön luokanopettajien ensimmäisellä vuosikurssilla. Kuvataiteen didaktiikan perusopintokokonaisuuden opiskelijat suunnittelivat ja opettivat pienryhmille virtuaalisen katutaideaiheisen seinämaalauksen tekoa, joka toteutettiin osissa. Lopuksi pidettiin pop-up-tilaisuus, jossa opiskelijat näyttivät millaista virtuaalista katutaidetta opetuksesta syntyi ja paljastivat seinämaalauksen kokonaisuuden. (Ks. https://flamma.helsinki.fi/fi/HY372784).

Lisäksi kuvataiteen didaktiikan perusopintokokonaisuuden opiskelijat kokeilivat low poly graphics -tyylisten 3D-objektien tekemistä Blocksissa ja tulostivat ne konkreettisiksi objekteiksi 3D Ultimaker -tulostuslaitteessa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *