Uncategorised

Kurssikerta 1

Ensimmäisellä kurssikerralla perehdyimme QGIS-ohjelman käyttöön, joka oli itselleni aivan uusi ohjelma. Teimme harjoitustyön Itämeren alueen typpipäästöistä ja päästöjen lähdemaista. Ohjelmalla sai näppärästi tehtyä teemakartan ja käyttöliittymä miellytti itseäni. Lukemattomalla määrällä plug-inejä, joita ohjelmassa on, saa ohjelmasta varmasti monenlaisia tarpeita vastaavan. Se mitä ensimmäisestä kerrasta siirtyi pitkäaikaismuistiin onkin sitten hyvä kysymys.

Tein teemakartan mökkien jakautumisesta Suomessa kunittain. Lähteenä käytin moodlessa ollutta aineistoa Suomen kunnista vuodelta 2015. Mökkien luokkarajojen jaossa käytin luonnollisia luokkarajoja. Luokkia tein vain kolme, joten teemakarttani kuvaa lähinnä kuntia, joissa on vähän mökkejä, sekä paljon mökkejä.

Kunnat, joissa on  määrälllisesti paljon mökkejä erottuivat mökkien lukumäärällä selvästi muista kunnista. Mökkien sijoittuminen suurimpien kaupunkien läheisyyteen ei ole yllättävä tulos. Moni kaupunkilainen haluaa lomallaan pois kaupungista. Mökkien sijoittuminen Itä-Suomeen ja Lappiin ei myöskään yllättänyt, koska ne ovat suosittuja talviloma kohteita.

Vertasin karttaani Pinja Nivalaisen karttaan Suomen väestöstä kunnittain ja pääsääntöisesti voi todeta, että Etelä-Suomessa Suurimpien kaupunkien kunnissa ei ole paljoa mökkejä, mutta naapuruskunnissa on. Tämä ei näytä kuitenkaan pätevän Etelä-Suomen ulkopuolella. Muualla Suomessa mökkeily ja lomamatkailu voi olla suurempi elinkeino tai mökkien hinnat eivät poikkea enää paljoa pienemmistä naapuruskunnista.

Vertasin myös mökkejä Mikko Kangasmaan väestönmuutoksen ennusteeseen vuodelle 2040, josko suurimmat mökkikunnat olisivat houkuttelevia kohteita tulevaisuudessakin. Ennestään tuttu, mukava mökkikunta, kun voisi olla houkutteleva tekijä muuttoa suunniteltaessa, mutta mitään yhteyttä en löytänyt. Suosituimmista mökkikunnista yksikään ei tosin sijoittunut suurimpaan muuttotappioluokkaan, mutta tästä ei voi silti vetää mitään luotettavia johtopäätöksiä.

Prosenttini ovat aika pieniä ja ilman legendan kunnollista tarkastelua saattavat antaa hämäävän kuvan, että suosituissa mökkikunnissa on valtavasti mökkejä. Ensimmäinen luokkani 0,00-0,39 olisi voinut olla myös muun värinen kuin valkoinen, jälkikäteen se vaikuttaa mielestäni siltä, ettei näissä kunnissa olisi lainkaan mökkejä.

Lähteet:

Nivalainen P. blogi kurssikerralta 1 käytetty 20.1.2020