Elämä eläinlääkiksen pääsykokeen jälkeen

Pääsykoe on nyt takanapäin ja edessä on enää piinaava tulosten odottelu. Tulostenhan pitäisi tulla 28.6 mennessä, joten jonkun aikaa tässä saa vielä kärvistellä. Toivottavasti koe meni kaikilta suunnitelmien mukaan ja annoitte kaikkenne. Olipa tämänhetkinen fiilis sitten mikä tahansa, niin antakaa itsellenne iso taputus olkapäälle ja lupa rentoutua, olette sen ansainneet. Ajattelin tässä tekstissä suunnata katseen tulevaan ja kertoa, miten itse koin hyödylliseksi valmistautua tulosten saapumiseen sekä valaista vähän ensi vuoden pääsykoekäytäntöjä siltä osin kuin niistä tiedän.

Odotteluaikana voi tuntua tarpeelliselta työntää koko pääsykoe vähäksi aikaa aivojen perukoille ja kohdistaa huomio muuhun elämään. Se on varmasti järkevää ja on hyvä antaa itselleen vähän lomaa tiukan lukuputken jälkeen. Jos jonkun vinkin tähän liittyen voin vielä antaa niin älkää ainakaan tehkö niin kuin minä tein ja rynnistäkö suoraan kokeesta päästyänne erilaisille keskustelupalstoille lukemaan muiden fiiliksiä kokeen helppoudesta tai vaikeudesta. Se aiheuttaa ihan turhaa painetta.

Koin kuitenkin omina hakuaikoinani, että kokeen täydellinen unohtaminen koko odotteluajaksi ei ole kaikista paras ratkaisu. Pikemminkin suosittelen hankkimaan realistisen kuvan omasta suorituksesta ja käsittelemään jo valmiiksi mahdollinen epäonnistuminen. Ensimmäisellä hakukerrallani rannalle jääminen oli aika kova isku, vaikka järjellä ajatellen oli aika selvää, että senvuotinen suoritukseni ei riittäisi avaamaan eläinlääkiksen ovia. En kuitenkaan ollut prosessoinut yhtään, mitä teen elämälläni, jos en pääse sisään. Kaikki kääntyi kyllä parhain päin, mutta olisin selvinnyt paljon vähemmällä ahdingolla, jos olisin aloittanut suunnitelmien tekemisen jo ennen tulosten tuloa. Toisella hakukerralla selvitin itselleni, mihin suoritukseni riittää ja että ei sinäkään vuonna mitenkään heittämällä mennä sisään. Realistinen pohtiminen ja jatkosuunnitelman tekeminen auttoi myös pääsemään paineesta, että nyt on ihan ehdottoman pakko päästä kouluun. Koska sillä kerralla minua onnisti ja koulupaikka irtosi, en päässyt koskaan testaamaan, miten hyvin olin valmistautunut myös pettymykseen. Uskon kuitenkin, että sekin olisi ollut paljon helpompaa kuin ensimmäisellä.

Mikäli uusintakierros pääsykokeiden parissa tuntuu todennäköiseltä, on hyvä valmistautua henkisesti myös vuoden 2020 uudistuksiin. Hommahan menee niin, että 51% hakijoista pääsee ensi vuonna sisään suoraan todistusvalinnalla. Tähän 51% kuitenkin otetaan vain ensikertalaisia hakijoita eli jos et ole suorittanut tutkintoa yliopistossa tai ammattikorkeassa, voit päästä sisään suoraan ylioppilastodistuksella ilman pääsykoetta. Todistusvalinnassa ylioppilastodistuksen arvosanoista saa pisteitä, joiden avulla katsotaan ketkä pääsevät sisään. Pisteistä voi saada kuudesta eri arvosanasta, joita ovat:

1. äidinkieli
  2. pitkä tai lyhyt matematiikka
  3. biologia
  4. kemia
  5. & 6. kaksi seuraavista:
  • fysiikka
  • mikä tahansa ainereaali
  • enintään yksi kieli

Aineita on painotettu eri tavoin ja niistä saa alla olevan taulukon mukaan pisteitä. Jos siis olet ensikertalainen niin kannattaa pohtia, olisiko järkevää korottaa joitain ylioppilastodistuksen arvosanoja.

Mikäli todistusvalinta ei kosketa sinua, loput 49% pääsevät sisään perinteisellä pääsykokeella. Lisätietoa ensi vuoden pääsykokeesta löytyy kätevästi täältä:

Olen tässä nyt selostanut ummet ja lammet siitä, miten kannattaa valmistautua, jos ei pääse sisään. On kuitenkin ihan olennaista myös pohtia, mitäs sitten jos opintopolussa lukeekin ”opiskelupaikka myönnetty”. Tärkeintä nyt varmasti on ottaa paikka vastaan ajoissa opintopolussa eli 8.7 mennessä. Paikan ottaminen kannattaa tehdä hyvissä ajoin, sillä mikäli et tee sitä aikarajan sisällä, menetät sen. Muista myös ilmoittautua korkeakouluun samalla. Lisäksi mikäli muutto Helsinkiin tulee syksyllä ajankohtaiseksi, niin sitäkin on hyvä alkaa jo vähän suunnittelemaan.

Lopuksi toivotan kaikille onnea piinaavaksi odotusajaksi ja muistakaa nauttia kesästä! Meni tämä koe sitten miten tahansa, niin olet varmasti kehittynyt hurjasti siitä, kun aloitit lukemaan ja sen myötä olet lähempänä sisäänpääsyä kuin koskaan aikaisemmin.