Fuksikurssit Viikissä

Huh, huh, huh sanon nyt! Kun on juuri saanut tehtyä yhden kurssin lopputyön, on aloittamassa seuraavaa ja lukee samalla huomiseen tenttiin, on kai hyvä välillä tehdä jotain muutakin. Koska sukulaiseni, monet ystäväni sekä ihan tuntemattomatkin ovat monesti kyselleet, mitä oikein tarkoittaa markkinoinnin opiskelu Helsingin yliopistossa, haluaisin tässä kirjoituksessa nyt selventää sitä. Tai ehkäpä tästä on hyötyä sinulle, joka olet hakemassa markkinointiin.

Kun noin vuosi sitten päätin hakea maatalous-metsätieteelliseen, en itsekään tiennyt tästä tutkinnosta juuri mitään. Tiesin vain sen, että markkinointi kiinnosti ja kiinnostikin sen verran, että parin lukion välivuosihaahuilun jälkeen olin löytänyt alan, mitä halusin lähteä opiskelemaan. Se, mitä en tiennyt, tai ehkä tiesinkin, koska olinhan selannut maa-metsiksen opinto-oppaan monta kertaa, mutta en kai vain ollut sisäistänyt sitä, oli että markkinoinnissa valitaan oikeastaan jo heti ensimmäisellä viikolla suuntautumisvaihtoehdokseen maatalous- ja metsätieteiden maisteri MMM tai elintarviketieteiden maisteri ETM.

Oikeastaan kai muutamaa hassua poikkeusta lukuun ottamatta kaikki markkinoijat ovat valinneet suuntautumisvaihtoehdokseen ETM:n, mikä tarkoittaa sitä, että kandin tutkintoon sisältyy elintarviketieteitä sivuaineen verran. Tämä sivuaine 25 opintopistettä jakautuu niin että 13 opintopistettä ovat kaikille samoja pakollisia elintarviketieteiden kursseja (muun muassa ravitsemustieteitä ja elintarviketeknologiaa.) Loput 12 opintopistettä saa sitten taas itse valita elintarvikkeisiin liittyvistä kursseista (tähän käy vaikka laatujohtamista tai tuotekehitystä).

Koska meillä syksyllä alkoi yliopisto elintarviketieteillä, tammikuun lopussa sain huokaista helpotuksesta. Silloin tuli tieto, että viimeinenkin pakollinen elintarvikekurssi oli mennyt hyväksytysti läpi! Nyt keväällä olemme sitten päässeet opiskelemaan enemmän markkinointiin liittyviä kursseja, niin kuin markkinointitutkimusta, yhteisöviestintää ja kuluttajakäyttäytymistä. Syksyllä ajattelin, että kouluhommat helpottuvat kun elintarviketieteet loppuvat, mutta nyt olen saanut huomata olleeni väärässä. Vaikka kurssit ovatkin muuttuneet, oikeastaan ihan yhtä paljon hommia on saanut nyt alkukevään tehdä. Kai se vaan on niin, että vuodenajasta tai kurssiaiheista riippumatta yliopistossa on aina jotakin tehtävää!

Kirjahyllyni näyttää nykyään tältä. Essentials of Marketing Research, Marketing an introduction, Taloustieteen oppikirja… mitä näitä nyt on! Päädyin kuitenkin avaamaan Riitta Viitalan ja Eila Jylhän pääsykoekirjan Liiketoimintaosaaminen – menestyvän yrityksen perusta. Hymy nousi huulille, kun aloin selailemaan kirjaa ja siinä olevia viime vuoden muistiinpanojani. Koska en kehtaa paljastaa muistisäännöistäni yhtäkään ja vähän kuitenkin lupailin pääsykokeisiin lukijoille tästä kirjoituksesta jotakin, tyydyn antamaan yhden neuvon: alleviivaa nimet ja tyypin teoriat, perustärkeä teksti sekä listat, kaikki eri väreillä! Näin niihin on helppo palata. Ja ehkäpä toinenkin vinkki vielä: lue ja opiskele aikaisempien vuosien pääsykokeet huolella!