V niin kuin Voluntas

Ainejärjestötoiminta oli sellainen vähän hämärä keskustelunaihe silloin, kun en vielä opiskellut. Jo yliopistossa opiskelevat kaverini juttelivat omista ainejärjestöistään ja niiden toiminnasta. Kavereita oli sekä tapahtuma- että kulttuurivastaavina ja taisipa joku toimia ihan puheenjohtajanakin. Joku pelkäsi sitä, ettei tule valituksi hallitukseen ja joku sitä, ettei aika riitä kaikkeen. Tyydyin nyökyttelemään, sillä kavereiden puheista ei koskaan kuitenkaan ihan kunnolla selvinnyt, minkälaista on oikeasti olla mukana ainejärjestötoiminnassa.

Se mistä monet kertoivat, ja mikä toisaalta jäi minulle myös erityisesti mieleen, oli että ainejärjestötoiminta on erittäin hauskaa. Niinpä, kun se hyväksymiskirje kouluun tuli, päätin oikeastaan jo silloin, että haluan lähteä mukaan tähän toimintaan! Tosin, kun viime kesänä näin päätin, en edes tiennyt markkinoinnin ainejärjestön nimeä saatikka mitään muuta siitä. Ajattelin vain, että jos hommat olisivat yhtään niin hauskoja, kuin kaverit olivat omista ainejärjestöistään kertoneet, viihtyisin toiminnassa varmasti.

V niin kuin Voluntas on siis markkinoinnin ainejärjestö. Voluntas on voittoa tavoittelematon opiskelijajärjestö, joka järjestää tapahtumia jäsenilleen. Jäseniä ovat markkinoinnin nykyiset ja entiset opiskelijat. Hallituksen muodostaa viisi jäsentä, jotka valitaan halukkaista vuosittain. Koska ainejärjestömme on pieni, hallituslaisiakin on vähän. Tuutorimme markkinoivat Voluntasta niin aktiivisesti viime syksynä, että monet meistä fukseista pyrkivät tämän vuoden hallitukseen. Itse toimin tiedottajana, joten ensisijaisia tehtäviäni ovat tapahtumakutsujen tekeminen, nettisivujen päivittäminen ja sähköpostien lähettäminen. Käytännössä homma toimii kuitenkin niin, että kaikki hallituslaiset tekevät vähän kaikkea. Esimerkiksi jos järjestämme juhlat, tarvitaan järjestelyissä oikeastaan kaikkien panosta, vaikka meillä erikseen tapahtumavastaava onkin.

Pienenä ainejärjestönä teemme paljon yhteistyötä muiden Viikin opiskelijajärjestöjen kanssa. Viimeisimpänä järjestimme sitsit huhtikuun alussa kahden muun järjestön kanssa. Sitä ennen heiluimme (ja vähän palelimme!) Voluntaksen rastilla Viikki GP:ssä maaliskuussa. Juhlia järjestämme paljon, mutta myös excursioita ja muita työelämätapahtumia. Viime syksynä voluntaslaiset kävivät tutustumassa Valioon sekä Sakuun ja tällekin vuodelle on jo suuria suunnitelmia… Näin fuksina odotan tietenkin myös innolla ensimmäistä opiskelijavappuani mustissa haalareissani!

Ainejärjestötoiminnassa on siis kyllä tekemistä, mutta mielestäni mielekästä sellaista. Ainakin tähän mennessä toiminta on vastannut odotuksiani. Nyt fuksivuoden aikana olen kuitenkin myös huomannut, että jos oikeasti haluaa tietää, minkälaista ainejärjestötoiminta on, täytyy lähteä itse mukaan!

2 vastausta artikkeliin “V niin kuin Voluntas”

1. Hilkka soitti äsken ja kertoi kirjoituksistasi. Hain ne, luin ja havaitsin hyviksi ja mielenkiintoisiksi. Ensimmäisestä kirjoituksesta palautui omaa opiskeluaikaa pintaan. Aloitin yliopisto-opinnot syksyllä 1963 Turun Yliopiston lainopillisessa (nimi muuttui myöhemmin oikeustieteellinen) tiedekunnassa. Olin pääsytutkinnon kautta päässyt sisälle jo edellisenä syksynä. Opiskelut sain päätökseen syksyllä 1967. Olin armoton pinko lukemaan. Osallistuin kyllä rientoihinkin ja olin mukana ylioppilaselämässä ylioppilaskunnan edustajistoa myöten. Mutta hallitukseen en enää halunnut, koska tiesin, että sillä tiellä monen opiskelu meni moneksi vuodeksi jäihin tai jäi lopullisesti kesken., Näillä vuosirenkailla haikailen, että opiskeluaikana täytyy olla mukana mahdollisimman monessa riennossa ja jättää se opiskelukin tarvittaessa vähemmälle. Tärkeintä on päästä sisälle tiedekuntaan, niin kuin olet tehnyt, ja pitää siitä huoli, että valmistuu. Mutta valmistumisen kanssa ei kannata hoppuilla. Opiskeluaikana kannatta opetella elämään monipuolisesti. Rauhatonta vapunaikaa! T. Ilkka

1. Hei ja kiitos kommentista! Onhan tuo opiskelijaelämä välillä aikamoista aikatauluttamista, kun pitäisi lukea tentteihin, tehdä kurssitöitä ja samalla hoitaa noita ainejärjestöhommia. Kiireistä huolimatta olen kuitenkin viihtynyt hyvin! Mukavaa keväänjatkoa!

Kommentit on suljettu.