HOPS -keskustelun jälkeen

Laskiaisen jälkeen elämä ja nestetasapaino ovat palanneet uomiinsa, ja tässä vaiheessa on hyvä säikähtää sitä, että ollaan jo helmikuun loppupuolella. Alkuvuosi on mennyt uusien entistä mielenkiintoisempien kurssien parissa, ja tälläkin hetkellä biokemian kirja muistuttaa pelkällä läsnäolollaan tulevasta tentistä. Tässä kuussa ehdin käydä Johdatus biotekniikan opintoihin –kurssiin kuuluvassa HOPS –tapaamisessa, mikä osoittautui erittäin hyödylliseksi. Voin rehellisesti tunnustaa, että jos opintopisteeni eivät olisi olleet kiinni tuossa keskustelussa, tuskin olisin sinne ihan heti vääntäytynyt. Nyt kun keskustelu pidettiin opintojen alussa, niin suunta löytyi heti alussa ja omat opintokuviot selkiytyivät nopeammin kuin itse nettisivuja haravoimalla. En tiedä onko HOPS –keskustelu vain meille automaattisesti järjestettävä (saa tuntemaan olon aavistuksen tärkeäksi) vai onko tämä kaikille linjoille täysin normaali toimintatapa. En valita, koska itseäni se auttoi muutenkin kuin opintopisteiden kanssa, kuten JOO-opintojen kanssa tai sivuaineen valinnassa. Ja opinto-ohjaajiakin ehkä kiinnostaa kuulla, millaisena opiskelijat pitävät tiedekuntaa ja opintojen mielekkyyttä.

Oma opintovuoteni on edennyt mallilukujärjestyksen mukaan, ja sitä noudattamalla opinnot ovat edenneet jouhevasti eteenpäin. Kolmanteen periodiin on kuulunut omalla kohdallani geenitekniikkaa, biotieteitä, fysikaalista kemiaa, biokemiaa ja mikrobien rakenteita. Nämä kurssit vihjailevat pienesti siitä, että perusteista ollaan päästy askel eteenpäin ja kohti omaa alaa. Ja koska kielikeskus tarjoaa mahdollisuuden lukea kieliä, niin päätin jatkaa kesken jääneen saksan lukemista, mikä tarjoaa pientä välimatkaa luonnontieteentäyteisistä luennoista.

Biotekniikan tutkintoon kuuluu automaattisesti jo yksi sivuaine, biokemia. Tämän lisäksi saa valita toisenkin sivuaineen kandintutkintoonsa, ja olen pyöritellyt mielessäni vaihtoehtoja omaksi sivuainekokonaisuudekseni. Erityisesti kiinnostaa perinnöllisyystiede ja bioinformatiikka, joita voisin opiskella bio- ja ympäristötieteellisen puolella. Yksi vaihtoehto, joka HOPS –keskustelussa tuli esille ja kiinnostaa, on JOO-opinto-oikeuden hakeminen ja hyppäys sivuaineen verran Aalto-yliopiston puolelle. Aallosta saisi pyöriä insinöörimäisemmässä ympäristössä, ja sieltä löytyy valmiita sivuainekokonaisuuksia, jotka sopisivat omaan tutkintooni. Keskustelusta sain onneksi kehotuksen hyödyntää akateemista vapautta (muutenkin kuin jättämällä aamuluennot väliin) ja lukea sitä mikä kiinnostaa. Tämä on ehkä se hetki, missä voisin hyödyntää kykenemättömyyttäni päättää ja valita kursseja sieltä täältä ja katsoa sivuainetta sen mukaan mikä iskee tajuntaan kovimmalla voimalla. Voisin jopa napata pari kauppatieteiden kurssia ihan vain kokeillakseni, että jos minusta löytyy piilevä bisnesvainu. Epäilen, mutta kukaan ei ole koskaan todistanut olettamusta vääräksi.

Ensi vuonnahan biotekniikan opintolinjaa ei enää kandivaiheessa löydy, vaan hakukohde yhdistyy molekyylibiotieteisiin ja sinne valitaan kerralla 60 opiskelijaa. Molekyylibiotieteet on ensi vuonna MMtdk:n ja BYtdk:n yhteinen hakukohde, ja biotekniikka on enää maisterivaiheen opintosuuntaus. Molekyylibiotieteilijät saavat suoran opinto-oikeuden biotekniikan maisterivaiheen opintoihin, ja opintosuuntauksia on useampia, esimerkiksi farmasian biotekniikka tai molekulaarinen biotekniikka.

(Sikäli mikäli kiinnostaa, niin täältä löytyy lisätietoa muutoksista:

http://www.helsinki.fi/bio/hakeminen/hakukohteet_molekyylibiotieteet.html )

Tämän kevään aikana pidän henkilökohtaisena missionani selvittää omia opiskelutavoitteitani ja omia vaihto-opiskelumahdollisuuksia ulkomailla. Ja tulipa liityttyä osakunnan ohjelmavaliokuntaan, joten toivottavasti pääsen toteuttamaan salaiset haaveeni sitsijärjestäjänä. Ja hetken mielijohteesta tuli ilmoittauduttua ESN buddy projectiin, missä pääsen tutustumaan Suomeen tulleisiin vaihto-oppilaisiin sekä kadettien tanssiharjoituksiinkin, koska tällaisia tarjouksia ei vain voi jättää käyttämättä.