Kohti Geotieteiden olympialaisia 2021

Valtakunnallinen Geotieteiden kilpailu järjestettiin tänä vuonna huhtikuun lopulla. Kilpailussa parhaiten menestyneiden joukosta kutsuttiin 16 olympialaisiin valmentavalle leirille ja leirin päätteeksi maajoukkueeseen heistä valittiin neljä. Maajoukkueeseen valitut saavat myös option geotieteiden opiskelupaikasta Helsingin yliopistossa tai Åbo Akademissa. Koronatilanteen vuoksi IESO 2021 (International Earth Science Olympiad) järjestetään elokuussa etänä.

TEKSTI: Mia Kotilainen

Geotieteen kansalliseen kilpailuun ilmoittautui tänä vuonna 101 lukiolaista ympäri Suomea, 23 eri koulusta. Suomen Geologinen Seura palkitsi parhaiten menestyneet kuusi jo perinteisesti stipendeillä. Stipendin saivat: Aarne Heikkilä (Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio), Erkka Korhonen (Kastellin lukio), Elsa Lempinen (Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio), Anni Tynkkynen (Kastellin lukio), Joona Siljander (Vihdin lukio) ja Tuukka Suorajärvi (Munkkiniemen yhteiskoulu). Lisäksi 16:lle parhaiten menestyneelle tarjottiin mahdollisuutta osallistua Geotieteiden olympialaisiin valmentavaan leiriin. Leiri järjestettiin 7.–10.6.2021 Helsingin yliopiston biologisella asemalla Lammilla ja opettajat olivat Helsingin yliopiston geotieteiden koulutusohjelmista sekä Åbo Akademin geologian koulutusohjelmasta.

Leirin luentojen aihepiireinä olivat laattatektoniikka, endo- ja eksogeeniset prosessit, geokemia ja alkuaineet maailmankaikkeudessa, hydrogeologia, rakennegeologia, kivet ja mineraalit, ilmastonmuutos sekä geohasardit. Lisäksi leirin ohjelmaan kuului kenttäiltapäivä, jonka kuluessa leiriläiset kiersivät ryhmissä neljällä eri rastilla opettelemassa itse havaintojen ja mittausten tekoa pohja- ja pintaveden laadusta ja virtaussuunnasta, kallioperän koostumuksesta ja rakenteista sekä digitaalisen kartta-aineiston tulkinnasta. Kenttäpäivästä raportoitiin englanniksi.

Leiriläiset ihmettelemässä Pääjärventien kallioleikkausta kenttäiltapäivän aikana. (kuva: Kaisa Nikkilä)

Leirin erikoisteemana tänä vuonna oli Mars, josta leiriläiset tekivät ryhmätyönä esitykset liittyen Marsin veteen, geologiseen historiaan, kiviin ja muodostumiin sekä elämän mahdollisuuksiin punaisella planeetalla. ”Mission to Mars” on tänä vuonna etänä järjestettävän IESO 2021 olympiadin yksi teema, jossa kilpailevat joukkueet suunnittelevat siirtokunnan rakentamista Marsiin oikean avaruustutkijan johdolla. Loppuhuipennukseksi leiriläiset osallistuivat englanninkieliseen lopputenttiin sekä kivilajitenttiin. Vierailevana tähtenä, etäyhteydellä, kuultiin vielä Tomas Kohoutin (HY) esitys avaruustutkimuksesta.

Suomen Geotieteiden olympiamaajoukkue 2021 (vasemmalta): Anniina Järnefelt (Tammerkosken lukio), Elsa Lempinen (Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio), Aarne Heikkilä (Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio) ja Anni Tapionlinna (Otaniemen lukio). (kuva: Kaisa Nikkilä)

Leirin ohjelma oli vaativa ja työteliäs ja oli suuri ilo nähdä, kuinka innostunutta porukkaa leiriläiset olivat. Ehkä pitkien päivien ja tiiviin ohjelman vuoksi näytti myös siltä, että leiriläiset hitsautuivat mainiosti yhteen ja ryhmähenki oli loistava. Kaikki leiriläiset ovat enemmän kuin tervetulleita opiskelemaan geotieteitä – toivottavasti näemme heitä paitsi fuksien, myös tulevaisuuden geotieteilijöiden joukossa!

Suomen IESO-ohjelmaa koordinoi Minja Seitsamo-Ryynänen (SGS, HY). Hänen lisäkseen leirillä olivat opettajina Kaisa Nikkilä (ÅA), Aleksi Rantanen (HY), Mia Kotilainen (HY), Seija Kultti (HY) ja Kirsti Korkka-Niemi (GTK & HY). Suomen IESO-ohjelma on saanut rahoitusta OKM:ltä ja K.H.Renlundin säätiöltä ja toimintaa koordinoi Suomen Geologinen Seura.

Kaikilla leiriläisillä oli hymy herkässä leirin päätteeksi. (kuva: Viivi Nykänen)