Categories
Uncategorised

Viides kurssikerta – Itsenäistehtäviä

Olin viidennellä kurssikerralla poissa kokoonpanosta kuumeen vuoksi. Tämän valitettavan poissaolon vuoksi viidettä kurssikertaa ei voi laskea otteluun QGIS:siä vastaan, en tosin tiedä onko tämä minun vai ohjelman voitto. Poissaolon takia minun tuli itse tutustua kurssikerran aiheisiin kotona, onneksi Moodlesta löytyi jälleen hyvät ohjeet ja selitykset tehtävien tekemiselle.

Aluksi QGIS:siin tuli avata tiedostoja Vantaan väestöstä, asutuksesta, lentokentistä sekä juna-asemista. Tehtävä tuli aloittaa piirtämällä lentokentän kiitoradat. Kiitoratojen piirtäminen oli helppo operaatio, sillä olimme jo harjoitelleet piirtämistä aiemmin. Kiitoratojen piirtämisen jälkeen niiden ympärille tuli bufferoida kohteita. Bufferointi oli uusi toiminto, mutta myös sen käyttäminen onnistui ihan hyvin. Tein samantapaisia harjoituksia myöhemmin myös juna-asemien kohdalla.

Bufferointi on hyvä ja selkeä keino selvittää erilaisten kohteiden vaikutusalueita. Toiminnon seurauksena on helppo tulkita haluamansa asiat kartasta. Bufferointi oli hyvä keino selvittää halutut asiat kurssikerran harjoitusten tehtävissä. Pihla Haapalo on keksinyt blogissaan myös muita mielenkiintoisia asioita, joihin bufferointia voisi hyödyntää. Esimerkiksi hän on maininnut kauppakeskuksen asiakaskunnan selvittämisen.

Käytettyjä toimintoja harjoituksissa olivat muun muassa Join attributes by location, select by location ja select by value. Kuten Mikko Kangasmaakin on kirjoittanut blogissaan, varsinkin select by location -toiminnon käytön tärkeyden huomasi tehtävissä. Toiminnon avulla on helppo rajata tietoa aineistosta. Toiminnosta oli hyötyä esimerkiksi lentokentän meluvyöhykkeiden valitsemisessa.

Harjoituksia tehdessä koin samankaltaisia tuntemuksia, kuin Riina Hiltula. Olen itsekin aiemmin lähinnä tehnyt harjoituksia ajattelematta yhtään sen enempää sitä, mitä olen itse tekemässä. Kun miettii tarkemmin, että miksi tietyssä kohdassa tulee käyttää tiettyä toimintoa, niin toiminnon käytön todennäköisesti oppii paremmin. Harjoitusten tekeminen on myös mielekkäämpää, jos niiden jälkeenkin muistaa edes muutaman toiminnon tarkoituksen. Ehkä tunnilta poissaolo vaikutti siis myönteisesti oppimiseeni, sen vuoksi minun tuli syventyä vielä normaaliakin tarkemmin harjoituksiin.

Vielä on kuitenkin paljon tekemistä, jotta QGIS:sin käyttö kehittyisi. Näin viiden kurssikerran jälkeen tuntuu tosin jo siltä, että olen hieman oppinutkin jotain. Ohjelman peruskäyttö sujuu jo aiempaa paremmin ja aivan jokaisen helpoimman vaiheen tekemistä ei tarvitse enää miettiä yhtä paljoa. Tosin varsinkin virheitä tehdessä putoaa ajoittain vielä pahastikin ohjelman kelkasta. Tällöin tulee aina etsittyä kuumeisesti tunnettua undo -toimintoa, kunnes muistaa, ettei QGIS hyväksy virheitä ja koko toiminto on jätetty rannalle ohjelmasta. Matkaa GIS-velhouden saavuttamiseen on siis vielä erittäin paljon, vaikka joidenkin toimintojen käyttö sujuu jo hieman sujuvammin.

Viidennen kurssikerran blogipostaus ei sisällä yhtään karttaa, mutta alla olevasta taulukosta (taulukko 1) näkee vastauksia harjoitusten kysymyksiin. Karttojen puute johtuu Matti Katajiston tapaan osittain laiskuudesta (kyseisessä blogissa on sentään useampikin kartta, joten epäilen väitettä laiskuudesta) sillä sekä ennakkoharjoituksiin että itse oikeisiin harjoituksiin meni melko runsaasti aikaa, kun tutustuin ensin niihin itse kotona. Karttojen puutteen taustalla on myös QGIS:sin omat virheet sekä myös oma osaamattomuuteni. En onnistunut tekemään (ainakaan visuaalisesti edes tyydyttävää) karttaa, joten ajattelin jättää kartat kokonaan väliin. Kenties tulevista blogipostauksista löytyy karttoja, niitä odotellessa.

Taulukko 1. Itsenäistehtävien vastauksia.

Lähteet:
Haapalo, P. (2020) Kurssikerta 5, luettu 17.2.2020.
https://blogs.helsinki.fi/haapalop/

Hiltula, R. (2020) Kurssikerta 5, luettu 17.2.2020.
https://blogs.helsinki.fi/hiltular/

Kangasmaa, M. (2020) Kurssikerta 5, luettu 17.2.2020.
https://blogs.helsinki.fi/kanmikko/

Katajisto, M. (2020) Kurssikerta 5, luettu 17.2.2020.
https://blogs.helsinki.fi/mattikat/

One reply on “Viides kurssikerta – Itsenäistehtäviä”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *