Roskakaloista hyönteisruokaan ja hirvenmetsästykseen – harjoittelijan kokemuksia ELPIS-hankkeessa työskentelystä

Helmikuun lopussa selailin TepJobs-palvelua, kun eräs ilmoitus kiinnitti huomioni heti. En aktiivisesti etsinyt harjoittelupaikkaa, vaan selailin sivustoa tutkiakseni, olisiko siellä minua kiinnostavia paikkoja. Tätä ilmoitusta en voinut kuitenkaan ohittaa. Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti etsi harjoittelijoita hankkeeseen, jossa tutkitaan negatiivisen leiman poistamista ympäristömyönteisestä liiketoiminnasta ja kuluttajakäyttäytymistä.

ELPIS-niminen hanke on Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun ja Jyväskylän yliopiston aivotutkimuskeskuksen yhteinen tutkimushanke. Ruralia-instituutti keskittyy ELPIS-hankkeessa tutkimaan ekologista ruokaa ja yhtenä tutkimuskohteena on roskakaloiksi kutsuttuihin järvikaloihin liitetty negatiivinen leimautuminen.

Olin innoissani. Olin juuri tekemässä harjoitustyötä siitä, millaisia narratiiveja rakentuu ihmisten kertomuksissa kulutustapojen muuttamisesta ekologisempaan suuntaan. Kestävä ruoka on aivan erityinen kiinnostuksen kohteeni. Ruuantuotanto aiheuttaa paljon päästöjä ja on kiinnostava yhteiskunnallinen kysymys, kuinka ruuan tuotantoa ja kulutusta saadaan muutettua kestävämpään suuntaan. Minua kiinnostaa myös kuluttajanäkökulma: kuinka saataisiin yksityistä ruuan kuluttamista muutettua ekologisemmaksi.

Hakemuksen lähetettyäni jännitin vastausta. En ollut aiemmin kuullut yhteiskuntatieteiden opiskelijasta, joka olisi tehnyt harjoittelun ennen kandiksi valmistumista. Olin kuitenkin vakuuttunut siitä, että tämä oli minulle juuri sopiva paikka. Kun haastattelun jälkeen tuli ilmoitus harjoittelijaksi hyväksymisestä, olin todella innoissani. Syksyllä muutin Seinäjoelle.

Kolme kuukautta harjoittelussa Ruralia-instituutissa on kulunut todella nopeasti. Olen päässyt keräämään aineistoa kyselytutkimukseen, jossa kartoitettiin vastaajien ruokavalintoja sekä ajelemaan Satakuntaan, jossa haastattelin hirvenmetsästäjiä. Enimmäkseen keskityin keräämiini särkikaloja ja hyönteisiä koskeviin artikkeliaineistoihin, joissa artikkeleita oli yhteensä yli 900. En ole aiemmin työskennellyt näin suurten aineistojen kanssa, joten harjoittelukokemus oli sen suhteen opettavainen. Käsittelin aineistoja Atlas.ti-ohjelman avulla, jota opettelin käyttämään harjoittelun aikana.

Antoisinta harjoittelussa on ollut päästä työskentelemään minua kiinnostavan aiheen; ekologisesti kestävämmän ruuan parissa. On ollut hienoa päästä näkemään, millaista tutkimustyöskentely on ja päästä osaksi huippuosaavaa ELPIS-hankkeen tiimiä. Onneksi työtä ei tarvitse päättää tähän, sillä pääsen jatkamaan työskentelyä tutkimusavustajana vielä tammi-helmikuussa 2019. Harjoittelu Ruralia-instituutissa on ollut hieno kokemus, jota suosittelen ehdottomasti muillekin. Ja Seinäjokikin on ihan mukava paikka; nouseva kasvukeskus, jossa et joudu koskaan polkemaan ylämäkeen.

Lisätietoa hankkeesta: Vihreän kasvun mahdollistaminen: Negatiivisen leiman poistaminen ympäristömyönteisestä liiketoiminnasta ja kuluttajakäyttäytymisestä – tuttavallisemmin ELPIS