Hasardeja

Kurssikerralla 6 teimme kolme eri hasardi karttaa itsenäistyönä. Nämä kolme karttaa oli tarkoitettu suunitella opetuskäyttöön. Maanjäristys tietokannat löytyivät helposti USGS (science for a changing world) sivustolta ja tulivuori tietokannat DATA.COV (Global Volcano Location Database) sivustolta.

Sijoitin kahdelle eri kartalle erikseen maailmalla sijaitsevat tulivuoret ja maanjäristykset, kolmannessa kartassa tutkiskelin tulivuorten ja maanjäristysten yhteyttä (tapahtuuko maanjäristyksiä yleensä tulivuorten yhteydessä). Ohjeiden annon mukaan tarkkailin maanjäristyksiä, jotka olivat 7-8 magnitudin järistyksiä ja olivat tapahtuneet 1980 luvulta lähtien. Merkitsin järistykset erivärisinä ja kokoisina palloina jotka kuvastavat järistysten voimakkuutta.

Kuva1. Kolmiot kuvaavat maailmalla sijaitsevia tulivuoria kartalla.

Kuva2. Maanjäristysten sijainti niiden voimakkuuden perusteella maapallolla 1980-luvulta lähtien.

Kolmannessa kartassa, jossa tarkkailin tulivuorten ja maanjäristysten yhteyttä käytin heatmappiä, jonka avulla maanjäristysten voimakkuus näkyy tulivuorialueilla. Näin kartta on selkeä. Jos olisin merkannut järistykset taas palloina olisi kolmionmalliset tulivuoret kadonneet pisteiden sekaan eikä karttaa olisi voinut tulkita kunnolla.

Kuva3. Tulivuoret ja yli 7 magnitudin maanjäristykset maapallolla 1980-luvulta lähtien.

Tässä kohtaa haluaisin lainata Laura Aholaa, sillä mielestäni hän osui nappiin miettiessään miten karttaa voisi hyödyntää opetuksessa: “Maanjäristyksiä on paljon, ja kartalla esitettynä ne ryhmittyvät litosfäärilaattojen rajakohtiin. Tällaista karttaa voisi esimerkiksi käyttää pohjustuksena oppilaille, ja herätellä heitä ajattelemaan, miksi maanjäristykset ovat sijoittuneet kyseisellä tavalla.” Kolmatta karttaani voisi esitellä oppilaille ja kysyä vielä miksi joillakin tulivuori painoitteisilla alueilla sattuu voimakkaita maanjäristyksiä tai miten ne liittyvät toisiinsa.

Mielestäni kurssikerta 6 itsenäistehtävät olivat tähän mennessä helpoimpia toteuttaa sekä myös oikeasti mielenkiintoisia. Ehkä se johtui siitä, että hasardit kiinnostavat minua eniten luonnonmaantieteessä.

Lähteet: