Kurssikerta 5
Tämän kurssikerran tehtävät veivät kurssilla eniten aikaa viikkotehtävistä, ja palasin niiden työstöön useampana päivänä. Bufferi-työkalun ja select by location-työkalujen käyttö helpottui huomattavasti tehtävien aikana ja ylipäätään koen että sain lisää itseluottamusta paikkatietoaineiston käsittelyyn, kun oppimaani piti soveltaa itsenäisesti, ja pysähtyä todella miettimään, mitä työkalut tekevät.
Tätä tekstiä kirjoittaessani itsenäistehtävän 1 tekemisestä on jo yli kaksi viikkoa, mutta muistan, että erityisesti ne menivät sujuvasti ja oli todella palkitsevaa löytää tehtäviin vastauksia suhteellisen vaivattomasti. Itsenäistehtävän 2 kohdalla kohtasin kuitenkin todellisia haasteita erityisesti ulkomaalaisten osuus-tehtävässä. Onneksi Joelin blogista löytyi ohjeita, joiden avulla sain lopulta tehtävät loppuun!
Yllä mainitsemista työkaluista bufferi-työkalun avulla voi rajata alueita erilaisten objektien ympärille, ja tämä yhdistettynä select by location – työkaluun näiltä rajatuilta alueilta voidaan valita esimerkiksi pisteaineistoa. Puskurivyöhykkeiden avulla voisi selvittää kurssikerran tehtävien lisäksi myös esim. eläinten reviireihin ja elintilan pinta-alaan liittyviä kysymyksiä. Omilla taidoillani todennäköisesti ohjelman käyttäjän (eli oma) osaamistaso vaikuttaa tällä hetkellä kuintenkin eniten siihen, millaisia ongelmia QGISin avulla voi ratkaista. Kurssikerran 7 työtä työstäessäni huomasin myös, että tiedostojen muoto ja aineiston kattavuus vaikuttaa myös merkittävästi siihen, miten QGIS aineistoa käsittelee, jos se on lainkaan mahdollista. Toki myös esimerkiksi viivamuotoinen aineisto on aina viivamuotoista, eikä pistemuotoista, vaikka kuinka haluaisi.
Edellä mainitsemieni select by location ja buffer-työkalujen käyttön lisäksi myös mm. laskimen käyttö on tullut tutuksi kurssin aikana ja siinä uusien sarakkeiden luominen on erityisen näppärää. Lisää harjoitusta kaipaisin mm. select by expression- työkalun käyttöön ja rasteriaineiston käsittelyyn ylipäätään (mm. interpolointiin), minkä lisäksi QGISissä on varmasti paljon muitakin työkaluja, joiden käyttö ei ole vielä minulle tuttua.
Alla on kurssikerran itsenäistehtävien vastaukset 🙂
Itsenäistehtävä 1 | |
Kysymys |
Vastaus |
1. Lentokentät, Malmi | |
kuinka monta ihmistä asui Malmin lentokentän pahimmalla melualueella sen vielä toimiessa, jos mukaan lasketaan kaikki asukkaat 2 km säteellä kentästä? | 58817 |
Kuinka monta ihmistä asui Malmin lentokentän pahimmalla melualueella sen vielä toimiessa, jos mukaan lasketaan kaikki asukkaat 1 km säteellä kentästä? | 9104 |
Lisätehtävä | |
Kuinka moni 1 km etäisyydellä olevista rakennuksista on rakennettu alueelle Malmin lentokentän käyttöönoton jälkeen | 762 |
Kuinka paljon edellä mainistuissa taloissa asuu asukkaita? | 8884 |
Helsinki-Vantaa | |
Kuinka monta asukasta asuu Helsinki-Vantaan lentokentän välittömässä läheisyydessä, etäisyys kiitoratoihin linnuntietä alle 2 km. | 11708 |
Kuinka monta prosenttia em. asukkaista asuu pahimmalla 65dB melualueella? | 17 asukasta eli 0,15% |
Kuinka monta ihmistä asuu vähintään 55dB melualueella? | 11923 |
Kuinka monen ihmisen elämää vähintään 60dB lentomelu haittaisi Tikkurilassa, mikäli saapuva liikenne käännettäisiin jälleen laskeutumaan poikkeuksellisesta suunnasta? | 13201 |
2. Asemat | |
Kuinka monta asukasta asuu kartan alueella alle 500m päässä lähimmästä juna-, tai metroasemasta? | 110278 |
Kuinka monta prosenttia kaikista kartan alueen asukkaista (511069) asuu alle 500m päässä asemasta? | Asukkaita on yhteensä 511069 eli vastaus on 21,60 % |
Kuinka monta prosenttia a-kohdan ihmisistä oli työikäisiä (15-64v)? | Työikäisten määrä a-kohdan ihmisistä on 73983 eli 67,10 % |
Itsenäistehtävä 2 | ||
Kysymys | Vastaus | Huomio |
Laske/selvitä kuinka monta prosenttia tämän tehtävän alueen asukkaista asuu taajamissa | 73983 asukasta eli 14,48% | “Tämän tehtävän alue” näissä tehtävissä on määritetty rasterikartan alueen perusteella, eli rasterin ulkopuolella olevat väkipisteet on rajattu pois laskuista. Rasterin alueella asukkaita on yhteensä 511069 |
Kuinka monta kouluikäistä asuu taajamien ulkopuolella? | 1791 | |
Kuinka monta prosenttia luku on kaikista kouluikäisistä? | Kouluikäisiä (7-14v) on yhteensä kartan alueella 46733 eli vastaus on 3,83% | |
Kuinka monella alueella ulkomaalaisten osuus on yli 10%? | 57 |
Kuinka monella alueella ulkomaalaisten osuus on yli 20%? | 21 taajamassa |
Kuinka monella alueella ulkomaalaisten osuus on yli 30%? | 14 taajamassa |
Kuva 1 – Taajamarajaus, mikä on käytetty itsenäistehtävissä 2
Itsenäistehtävä 3 – Koulut | ||
Kysymys | Vastaus | Selitys |
Kuinka paljon Helsingin Yhtenäiskouluun on tulossa uusia koulutiensä aloittavia oppilaita aineiston keruuhetkestä seuraavana vuonna, sen omasta koulupiiristä? | 14 | 6 vuotiaiden määrä alueella |
Kuinka suurta määrää yläasteikäisiä oppilaita Helsingin yhtenäiskoulun pitää varautua opettamaan seuraavana vuonna (oma koulupiiri)? | 62 | 12-14 vuotiaiden määrä alueella |
Kuinka suuren osuuden koulupiirin alueella asuvista asukkaista muodostavat kouluikäiset lapset ja nuoret (ala-aste ja ylä-aste)? | 8,40 % | Asukkaita alueella yhteensä 1894, joista talukon päivityshetkellä 7-15 vuotiaita 159 |
Kuinka monta muunkielistä kouluikäistä alueella asuu, jos oletetaan että muunkielisissä perheissä lasten ja aikuisten suhde on sama kuin edellisessä kohdassa laskettu? | 9 | Muun kielisten määrä alueella on 110, joista noin 8,4% on 9 |
Kaiken kaikkiaan koin tämän kurssikerran oppimistehtävät työläiksi, mutta loppujen lopuksi myös antoisiksi 🙂
Lähteet:
Schule, J. (2023) Viikko 5. Saatavissa: https://blogs.helsinki.fi/jschule/. Viitattu 7.3.2023
One Reply to “Kurssikerta 5”