Viikko 5: ongelmanratkaisua ja bufferointia

Viidennellä kurssikerralla tutustuimme vielä tarkemmin bufferointiin, pisteaineistoon ja yleiseen ongelmanratkaisuun. Vaikka tehtävien tekemisessä tuntui pieni kiire, oli tehtävien tekeminen mielekästä ja kiinnostavaa. 

Keskityimme aluksi dataan Malmin ja Helsinki-Vantaan lentokenttäalueista. Tässä vaiheessa bufferointi tuli tutuksi, sillä sitä toimintoa joutui toistamaan moneen kertaan. Myös select by location -toimintoa tuli käytettyä runsaasti, joten siitäkin varmaan jäi jonkin tasoinen muistijälki.

Keräsimme ja yhdistimme dataa. Itsenäisessä osiossa piti ratkaista omin päin, miten selvitetään tietyt luvut tietyiltä vyöhykkeiltä. Aluksi, kuten varmasti kuuluukin, jouduin pähkäilemään paljonkin. Mutta kuten Aino Pahkala blogissaan (https://blogs.helsinki.fi/pahkalaa/) hyvin toteaa, itsenäistehtävien tekeminen oli “opettavaista, ja pakotti luoviin ratkaisuihin, jos oikeita toimintoja ei muistanut”. Hän selittää, ettei kurssikerralla ehdi keskittyä toimintojen muistamiseen, mikä on minustakin totta. Mutta kun aikaa oli itse pohtia, kokeilemalla eri toimintoja ja yrittämällä tulkita QGISin mysteeristä kieltä onnistuin selvittämään yhden itselleni hankalammista kohdista -fiilis oli todella hyvä. 

Kotona sitten tuotin taulukon keräämistäni tiedoista. Tehtävä 2 jäi vähän kesken, enkä kotona onnistunut sitä kunnialla loppuun saattamaan. Olen itse kuitenkin ihan tarpeeksi tyytyväinen jo selvitettyihin kohtiin. 

Taulukko: tehtävien vastauksia

Malmin lentokenttä   
2 km säteellä asuvat  58807 
1 km säteellä asuvat  9111 
Helsinki-Vantaan lentokenttä   
2 km säteellä asuvat  11774 
65 db melualueella asuvien osuus  2,5% 
väh. 55 dB melualueella asuvat  11 923 
väh. 60 dB melualueella asuvat uudella laskeutumissuunnalla  18837 
Asemat   
väh. 500m säteellä asuvat  11765 
osuus kaikista alueen asukkaista  21,6% 
työikäisten osuus asukkaista  67% 
Taajamat   
taajamissa asuvien osuus  96,2% 
kouluikäisiä taajamien ulkopuolella  2 267 
näiden osuus kaikista kouluikäisistä  3,9% 
ulkomaalaistaustaisia asukkaita  50308 

Toiseksi itsenäistehtäväksi valitsin aiheen koulut. Onneksi bufferointi oli jotenkin jäänyt mieleen ja sain kerättyä vastaukset (alla). 

  • Kuinka paljon Helsingin Yhtenäiskouluun on tulossa uusia koulutiensä aloittavia oppilaita aineiston keruuhetkestä seuraavana vuonna, sen omasta koulupiiristä?

14 ekaluokkalaista

  • Kuinka suurta määrää yläasteikäisiä oppilaita Helsingin yhtenäiskoulun pitää varautua opettamaan seuraavana vuonna (oma koulupiiri)?

62 yläkoululaista

  • Kuinka suuren osuuden koulupiirin alueella asuvista asukkaista muodostavat kouluikäiset lapset ja nuoret (ala-aste ja ylä-aste)?

~8,5%

  • Kuinka monta muunkielistä kouluikäistä alueella asuu, jos oletetaan että muunkielisissä perheissä lasten ja aikuisten suhde on sama kuin edellisessä kohdassa laskettu? Luku on vain arvio, ei siis tarkka lukumäärä.

~10

Loppumietteitä

QGIS osaa yhä olla ajoittain aggressiivinen ja vaikea. Mutta joka kurssikerta tuntuu, että jotain pientä on kuitenkin jäänyt mieleen viimekerrasta. Se, miten se pieni muistettu asia saataisin etenemään on sitten eri asia. Jokatapauksessa odotan mielenkiinnolla ensikertaa ja sitä, mitä taikuuksia saamme ryhmässä mahdollisesti tuotettua. 🙂 

Viittaukset

Aino Pahkala, https://blogs.helsinki.fi/pahkalaa/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.