Viidennellä kurssikerralla tutustuimme vielä tarkemmin bufferointiin, pisteaineistoon ja yleiseen ongelmanratkaisuun. Vaikka tehtävien tekemisessä tuntui pieni kiire, oli tehtävien tekeminen mielekästä ja kiinnostavaa.
Keskityimme aluksi dataan Malmin ja Helsinki-Vantaan lentokenttäalueista. Tässä vaiheessa bufferointi tuli tutuksi, sillä sitä toimintoa joutui toistamaan moneen kertaan. Myös select by location -toimintoa tuli käytettyä runsaasti, joten siitäkin varmaan jäi jonkin tasoinen muistijälki.
Keräsimme ja yhdistimme dataa. Itsenäisessä osiossa piti ratkaista omin päin, miten selvitetään tietyt luvut tietyiltä vyöhykkeiltä. Aluksi, kuten varmasti kuuluukin, jouduin pähkäilemään paljonkin. Mutta kuten Aino Pahkala blogissaan (https://blogs.helsinki.fi/pahkalaa/) hyvin toteaa, itsenäistehtävien tekeminen oli “opettavaista, ja pakotti luoviin ratkaisuihin, jos oikeita toimintoja ei muistanut”. Hän selittää, ettei kurssikerralla ehdi keskittyä toimintojen muistamiseen, mikä on minustakin totta. Mutta kun aikaa oli itse pohtia, kokeilemalla eri toimintoja ja yrittämällä tulkita QGISin mysteeristä kieltä onnistuin selvittämään yhden itselleni hankalammista kohdista -fiilis oli todella hyvä.
Kotona sitten tuotin taulukon keräämistäni tiedoista. Tehtävä 2 jäi vähän kesken, enkä kotona onnistunut sitä kunnialla loppuun saattamaan. Olen itse kuitenkin ihan tarpeeksi tyytyväinen jo selvitettyihin kohtiin.
Taulukko: tehtävien vastauksia
Malmin lentokenttä | |
2 km säteellä asuvat | 58807 |
1 km säteellä asuvat | 9111 |
Helsinki-Vantaan lentokenttä | |
2 km säteellä asuvat | 11774 |
65 db melualueella asuvien osuus | 2,5% |
väh. 55 dB melualueella asuvat | 11 923 |
väh. 60 dB melualueella asuvat uudella laskeutumissuunnalla | 18837 |
Asemat | |
väh. 500m säteellä asuvat | 11765 |
osuus kaikista alueen asukkaista | 21,6% |
työikäisten osuus asukkaista | 67% |
Taajamat | |
taajamissa asuvien osuus | 96,2% |
kouluikäisiä taajamien ulkopuolella | 2 267 |
näiden osuus kaikista kouluikäisistä | 3,9% |
ulkomaalaistaustaisia asukkaita | 50308 |
Toiseksi itsenäistehtäväksi valitsin aiheen koulut. Onneksi bufferointi oli jotenkin jäänyt mieleen ja sain kerättyä vastaukset (alla).
- Kuinka paljon Helsingin Yhtenäiskouluun on tulossa uusia koulutiensä aloittavia oppilaita aineiston keruuhetkestä seuraavana vuonna, sen omasta koulupiiristä?
14 ekaluokkalaista
- Kuinka suurta määrää yläasteikäisiä oppilaita Helsingin yhtenäiskoulun pitää varautua opettamaan seuraavana vuonna (oma koulupiiri)?
62 yläkoululaista
- Kuinka suuren osuuden koulupiirin alueella asuvista asukkaista muodostavat kouluikäiset lapset ja nuoret (ala-aste ja ylä-aste)?
~8,5%
- Kuinka monta muunkielistä kouluikäistä alueella asuu, jos oletetaan että muunkielisissä perheissä lasten ja aikuisten suhde on sama kuin edellisessä kohdassa laskettu? Luku on vain arvio, ei siis tarkka lukumäärä.
~10
Loppumietteitä
QGIS osaa yhä olla ajoittain aggressiivinen ja vaikea. Mutta joka kurssikerta tuntuu, että jotain pientä on kuitenkin jäänyt mieleen viimekerrasta. Se, miten se pieni muistettu asia saataisin etenemään on sitten eri asia. Jokatapauksessa odotan mielenkiinnolla ensikertaa ja sitä, mitä taikuuksia saamme ryhmässä mahdollisesti tuotettua. 🙂
Viittaukset
Aino Pahkala, https://blogs.helsinki.fi/pahkalaa/