John Stuart Mill: Bibliografia

Bibliografia

Kaikki Millin julkaisut ja parlamenttipuheet samoin kuin huomattava määrä kirjeitä löytyvät 33-osaisesta teossarjasta Collected works of John Stuart Mill, ed. J.M.Robson. Toronto: University of Toronto Press, 1963-91.

The Subjection of Women sisältyy osaan 21, Essays on Equality, Law, and Education. Teoksesta on myös monia itsenäisiä laitoksia, minkä lisäksi se on julkaistu lukuisissa Millin kirjoitusten kokoelmissa (esim. sarjaan Cambridge Texts in the History of Political Thought sisältyvä On Liberty and Other Writings, ed. Stefan Collini, Cambridge: Cambridge University Press 1989). Suomeksi Naisen asema on julkaistu viimeksi 2004 (Helsinki: Lasipalatsi).

Harriet Taylorin kirjoituksia löytyy kokoelmasta Ann P. Robson ja John M. Robson (toim.): Sexual Equality. Writings by John Stuart Mill, Harriet Taylor Mill and Helen Taylor. Toronto: University of Toronto Press, 1994.

Aikalaiskommentteja Millin kirjoitukseen voi puolestaan lukea kokoelmasta Andrew Pyle (ed.): The Subjection of Women. Contemporary Responses to John Stuart Mill. Bristol: Thoemmes Press, 1995.

Tutkimuskirjallisuutta

Annas, Julia
1977. Mill and the Subjection of Women. Philosophy, vol. 52, April 1977: 179-194.
Berger, Fred R.
1984. Happiness, Justice, and Freedom. The Moral and Political Philosophy of John Stuart Mill. Berkeley: University of California Press.
Donner, Wendy
John Stuart Mill’s Liberal Feminism. Philosophical Studies, vol. 69: 155-66.
Elshtein, Jean Bethke
1981. Public Man, Private Woman. Princeton: Princeton University Press.
Goldstein, Leslie F.
Mill and Marx on Women’s Liberation. Journal of the History of Philosophy, vol. 18: 319-34.
Hekman, S.
1992. John Stuart Mill’s The Subjection of Women. The Foundation of Liberal Feminism. History of European Ideas, vol. 15.
Jacobs, Jo Ellen
2002. The Voice of Harriet Taylor Mill. Bloomington: Indiana University Press.
Kilpi, Jukka ja Sintonen, Matti
1986. Liberaalifeminismi: John Stuart Mill (1806-1873). Teoksessa Lilli Alanen, Leila Haaparanta, Terhi Lumme (toim.): Nainen, järki ja ihmisarvo. Esseitä filosofian klassikoiden naiskäsityksistä, 205-228. Porvoo: WSOY.
Krouse, Richard W.
1982. Patriarchal Liberalism and Beyond. From John Stuart Mill to Harriet Taylor. Teoksessa Jean Bethke Elshtein (toim.), The Family in Political Thought, 145-72. Amherst: University of Massachusetts Press.
Mendus, Susan
1994. John Stuart Mill and Harriet Taylor on Women and Marriage. Utilitas, vol. 6, 287-99.
Okin, Susan Moller
1979. Women in Western Political Thought. Princeton: Princeton University Press.
Ring, Jennifer
Mill’s The Subjection of Women. The Methodological Limits of Liberal Feminism. Review of Politics, vol. 47: 27-44.
Shaley, Mary Lyndon
1998. The Subjection of Women. Teoksessa John Skorupski (ed.) The Cambridge Companion to Mill, 396-422. Cambridge: Cambridge University Press.
Skorupski, John (ed.)
1998. The Cambridge Companion to Mill. Cambridge: Cambridge University Press.
Tolloch, Gail
1989. Mill and Sexual Equality. Hemel Hempstead: Harvester Wheatsheaf.
Urbinati, Nadia
John Stuart Mill on Androgyny and Ideal Marriage. Political Theory, vol. 19: 626-48.
Zerilli, Linda
1994. Signifying Women. Culture and Chaos in Rousseau, Burke and Mill. Ithaca: Cornell University Press.

Kirjoittaja: Kari Saastamoinen