Miten löytää tieteellisiä tekstejä?

Kaikkia tieteellisiä teoksia ei löydy avoimena verkosta eikä aina kovin monesta kirjastostakaan. Tässä viisi vinkkiä niille, jotka eivät ole tutkijoita tai kirjoilla yliopistossa.

Vinkki 1: Finna-palvelun kautta näkee nopeasti, missä suomalaisissa kirjastoissa teosta on. Artikkelit löytyvät yleensä kirjan tai lehden nimen kautta, niitä ei ole aina luetteloitu erikseen. Eli etsi kirja tai lehden vuosikerta, katso mistä se löytyy ja lähde paikan päälle katsomaan.

Vinkki 2: Yliopistokirjastot ovat Suomessa avoimia kaikille, niitä on varsinkin isoimmissa kaupungeissa. Marssi sisään ja pyydä henkilökunnalta apua, tai lue ohjeet kirjaston kotisivuilta. Yliopistokirjastojenkin kirjat ovat Finnassa. Kirjastoissa voit myös lukea sähköisiä aineistoja, jotka ovat muuten avoimia vain yliopiston väelle.

Vinkki 3: Myös esim. SKS:n ja Museoviraston kirjastot ovat avoimia, ja henkilökunta auttaa mielellään! Jos kaipaat vanhempaa kansanperinnettä käsittelevää kirjallisuutta, kannattaa aina kysyä myös SKS:n kirjastosta suoraan. Kaikki kirjaston kirjat eivät ole vielä Finnassa tai muussa kirjastotietokannoissa, vaan vanhoissa kortistoissa.

Vinkki 4: Monet tutkijat tallentavat tuotantonsa oman yliopistonsa julkaisuarkistoon, kotisivulleen tai vähän ongelmallisiin kaupallisiin palveluihin (ResearchGate; Academia.edu). Tekijänoikeuksista riippuen avoin teksti voi olla lopullinen versio tai varhaisempi käsikirjoitus. Google Scholar -palvelun kautta löytyy yleensä uudemmista sähköisinä julkaistuista kirjoituksista useampia versioita, joista joku voi olla avoin (hakutuloksissa viitteen alla “kaikki xx versiota”). Osa taas voi löytyä paremmin yleisemmän hakukoneen kautta.

Vinkki 5: jos et saa tieteellistä artikkelia sitkeän yrittämisen jälkeenkään käsiisi netistä, kirjastoista etkä kavereilta, voit pistää kirjoittajalle viestiä ja kysyä, olisiko sinun mahdollista saada luettavaksi sähköistä versiota. Moni kirjoittaja ilahtuu kohteliaasta pyynnöstä. Jos kirjoittaja ei vastaa tai kieltäytyy, täytyy kuitenkin antaa asian olla, sillä mitään velvollisuutta omien tekstien jakamiseen ei ole.