Opintomenestys-ryhmä neljä tapaamista (ryhmä 2)

Ensimmäinen tapaaminen ja ryhmäkerta

Ensimmäisellä kerralla Minerva-torin seinällä oli lööppejä, joista tuli valita itselleen mieluisin. Lööppi, jota meidän ryhmämme päätyi tutkimaan, oli ’’Opintomenestyksen voi ennustaa jo ensimmäisen vuoden opintojen perusteella.’’ Ensimmäinen ryhmätyö kertamme oli melko kaoottinen. Aiheena oli pohtia, miten me tutkisimme kyseistä aihetta lööpin perusteella. Olimme ymmärtäneet tehtävänannon keskenämme hyvin eri tavoilla. Kymmenen ihmistä ja vähintään kymmenen näkemystä jokaiseen asiaan. Ensimmäisen oppimistehtävän tekeminen tuntui vaivalloiselta ja hankalalta. Saimme tehtävän lopulta tehtyä, mutta se tuntui kaikista meistä lyhyeltä ja vaatimattomalta.

Toinen tapaaminen ja ryhmäkerta

Tehtävän esittäminen muille ryhmille tuntui epämukavalta ajatukselta. Yritimme tsempata itseämme ja toisiamme ajatuksella ’’se on ainakin tehty eikä tekemättä.’’ Tehtävän esittäminen ei kuitenkaan ollut niin kamalaa ja palaute oli positiivista ja rakentavaa. Arvioimme tutkimussuunnitelmaamme ja toimintaamme. Yksi ryhmämme jäsenistä nosti esiin myös tärkeän seikan, meillä ei ollut minkäänlaista työnjakoa ja poukkoilimme asiasta toiseen ilman punaista lankaa. Jokaisen tehtäväksi jäi oman nimikkotutkijamme tutkimukseen tutustuminen kotona.

Tutkija Telle Hailikarin tapaaminen

Olimme pohtineet kysymyksiä etukäteen ja keskustelleet niistä. Viime kerroista viisastuneina olimme etukäteen sopineet, ketkä kirjoittavat vastauksia ja ketkä kyselevät. Tukijan tapaamisesta jäi meille kaikille hyvä fiilis. Tutkija vastasi kysymyksiimme hyvin ja selkeästi. Kysymyksiä tuli myös spontaanisti lisää keskustelutilanteessa.

Kolmas tapaaminen ja ryhmäkerta

Huomasimme kehittyneemme ryhmänä ja yhteistyömme alkoi olla jo sujuvaa. Tehtävän toteutustavasta päästiin nopeasti yhteisymmärrykseen ja tehtävä eteni tasaisesti. Olemme oppineet tuntemaan ryhmämme vahvuuksia ja heikkouksia sekä ottamaan ne huomioon.

Neljäs tapaaminen ja ryhmäkerta

Edellisen kerran tehtävä esitettiin kahteen kertaan, jotta jokainen esiintyisi. Ensimmäinen esityksemme oli melko sekava ja poukkoileva, toinen esitys sen sijaan oli onnistunut. Ensimmäisen esityksen laatuun vaikutti epäselvä ohjeistus ja tämä herätti keskustelua ryhmämme kesken kurssista. Monelle meistä on edelleen epäselvää, mikä kurssin tavoite on. Kurssi tuntuu hyvin kaukaiselta, sillä suurin osa meistä on opiskellut vasta noin kaksi kuukautta yliopistossa, eikä tutkimuksen tekeminen ole tällä hetkellä kovinkaan ajankohtaista.  Blogin kirjoittamisesta saadut ohjeet ovat olleet vaikeasti ymmärrettäviä ja epäselviä. Blogisivu ei ole toiminut ollenkaan, joten emme tiedä, millaiseen ympäristöön tekstimme on tulossa ja millaista materiaalia meiltä odotetaan. Ryhmässämme on ilmassa stressiä ja välillä tuntuu, että kukaan ei tiedä, mitä olemme tekemässä.

Lopputunnelmat

Ryhmätyössämme ja kurssin suorittamisessa oli vaikeuksia, etenkin ensimmäisillä kerroilla. Tämä kurssi antoi hyvän mahdollisuuden oppia ryhmätyössä toimimista, vastuun ottamista ja tutkimuksen suorittamisesta.