Eläintarinoita ja oppimisprosessia

Olen vähitellen keksinyt tavoitteita kuvataiteen opintojaksolle: Haluan tutustua paremmin sähköiseen mediaan ja kehittää atk-taitojani muun toiminnan ohessa, sekä opetella ohjelmoinnin alkeita.

eläintarinoita

Tein ”eläintarinoita”- harjoitustyön Microsoft Swirl- pohjalle, joka oli minulle aivan uusi. En aivan ymmärtänyt miten pohja toimii, mutta sain siitä kuitenkin toimivan näköisen. Eläintarinoita on kuvataiteen ja liikunnan integroiva oppimiskokonaisuus. Ohessa linkki, jolla sen pääsee katsomaan: https://sway.office.com/cV05wltrI9M2jxbG?ref=Link&loc=endofstory

”Eläintarinoita” on mielestäni onnistunut kokonaisuus, koska siinä lapset saavat kokonaisvaltaisesti lähestyä kolmiulotteista maailmaa. He saavat silittää toistensa hiuksia, juosta hippaa ja lopuksi muotoilla savea. Taide tulee heille näin lähietäisyydelle aistittavaksi.

oppimisprosessia

Teemme ryhmätyömme ”mediaa on kaikkialla” – aiheesta Scratch- ohjelmointia harjoitellen.  Muutamia alan lastenkirjoja luettuani huomioita: Kirjat vanhenevat nopeasti. Kuvalliset ja yksityiskohtaiset Scratch-ohjeet jotka näyttävät aivan toimivilta v.2016 julkaistussa kirjassa ”Koululaisen ohjelmointikirja- ohjelmointi on helppoa!” (Wonderman, 2016) eivät toimikaan enää kotikoneella Scratch-versiolla. http://scratch.mit.edu. Tämä on koululaisikäisille ja vanhemmille suunnattu Scratch-versio, joka toimii parhaiten selainversiona, mutta myös offline-versiota voi kokeilla.

Scratchilla ryhmässä tekemämme ohjelma, jolla hahmo liikkuu neliön ympäri.

Onneksi Scratchin selainversiossa on hyvät ohjeet, joilla jonkin verran saa aikaiseksi. Ja juuri jonkin verran olemme ryhmässämme harjoitelleetkin. Olemme esimerkiksi opettaneet hahmon liikkumaan neliön muodossa.

Lopuksi vielä kirjasuosituksia, jos ohjelmointi ja tietokoneet aiheena alkavat kiinnostaa: Tietokoneen toimintaperiaatteisiin pääsee tällainen täti-ihminenkin hyvin sisälle kirjan ”Hello Ruby, matka tietokoneeseen” (Linda Liukas, 2016) avulla. Kirjassa on myös mainioita tehtäviä lapsen ja aikuisen yhdessä tehtäväksi.