Pikkujoulut työhyvinvoinnin mittari

Parhaillaan on menossa paras pikkujoulusesonki. Ravintolat pullistelevat, teattereihin ja konsertteihin tuodaan ihmisiä busseittain ja jotkut yrittävät löytää vielä jonkin sellaisen pikkujoulun viettotavan, mitä ei ole kokeiltu.

Voiko pikkujouluissa käyttäytymisestä tehdä johtopäätöksiä siitä,  millainen työyhteisö on? Mitä ilmapiiristä kertoo, kun loppuillasta nousuhumalassa aletaan laukoa niin sanottuja totuuksia työkavereille ja erityisesti esimiehille? Onko työyhteisön hyvinvoinnissa kehitettävää, jos jäykkänä istuvat ihmiset kuuntelevat johtajan pitkää puhetta ja pakollisen ruokailun jälkeen lähtevät nopeasti omille teilleen?

Olen itse onnellisessa asemassa. Työyhteisöni pikkujouluihin virittäydytään jo monta viikkoa etukäteen. Aina jaksaa löytyä niitä, jotka miettivät, tekevät, puuhaavat ja innostavat muita. Pikkujouluissa on välitön tunnelma, joka ei perustu alkoholin määrään, ohjelmaa on tehty yhdessä ja siihen osallistutaan innolla. Olen onnekas, minulla on hyvinvoiva työyhteisö, jossa on hyvä olla.

Minna-Maija Salomaa, Viestintä sosiaalisissa verkostoissa kehittämisohjelman kehittämispäällikkö