Ajatella!

“Ajattelemme enemmän kuin ajattelemme ajattelevamme.”

Ajattelun viikkoa vietettiin muutama viikko sitten. Äkkiseltään ajateltuna vaikutti hyvin mielenkiintoiselta, että niinkin itsestään selvä asia kuin ajattelu pitäisi tuoda esiin jollakin erikoisella tavalla ja ihan ikiomalla teemaviikollansa. Kyllähän ajattelulla on oma arvonsa – ollut aina, ja kaikkihan osaavat ajatella! Kuitenkin, hitaalla mietinnällä ja ajattelun viikon ohjelmaa tutkiessa lamppu syttyi ja valaisi ajatuksen siitä, että ajatus ajattelun näkyvästä esiin tuomisesta ja siitä rummuttamisesta on hyvä ja kannatettava.

Ajattelu on taito, jota voi kehittää, hioa ja lisätä

Tämän vuoden ajattelun viikko meni arvattavasti ohi aika monelta meistä vain ”tyhmiä, yksinkertaisia ja vaatimattomia” asioita ajatellessa. Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Kiti Mûllerin mukaan ei ole olemassa väärää tai oikeaa tapaa ajatella. Onneksi!

Jotta kuitenkin osaisimme valmistautua mahdolliseen ensi vuoden ajattelun teemaviikkoon huolellisemmin, voimme jo nyt ryhtyä ajattelemaan ”hyvin ja laadukkaasti”. Tämän vuoden ajattelun teemaviikon tavoitteiksi mainitaan mm. seuraavaa:

”Tavoitteena on lisätä ajattelun arvostusta Suomessa. Ajattelun viikon tarkoituksena oli antaa virikkeitä ja ideoita ajatteluun jokaiselle sekä innostaa kaikkia kiinnittämään huomionsa ajattelun taitoon ja sen kehittämiseen. Hyvä ajattelu – se nimittäin johtaa parempiin tekoihin!

Ajattelun viikko haluaa lisätä kriittisten taitojen lisäksi myös luovaa ajattelua, kykyä nähdä uusia yhteyksiä ja ratkaisuja. Pelkällä laadukkaalla tiedon arvioinnilla pärjää, mutta kasvua tapahtuu, niin ihmisille kuin organisaatioillekin, silloin, kun ihminen yhdistelee asioita uudella tavalla tai ajattelee eri tavalla kuin ennen. Ajattelun viikossa ei ole kyse siitä, että meidän pitäisi ajatella enemmän. Ajattelun viikossa on kyse siitä, että meidän pitää synnyttää lisää laadukasta ajattelua.”

Tutkijoiden mukaan me suomalaiset olemme jo valmiiksi hyviä ajattelussa ja ajattelemme jatkuvasti, välillä liikaakin. Nykyinen ajattelumme ei kuitenkaan mitä ilmeisimmin tyydytä meitä, eikä ajattelumme johda aina toivottuihin tuloksiin.

Uhratkaamme siis ajatus tälle kaikelle edellä mainitulle ja ajatelkaamme – hyvin, laadukkaasti ja luovasti!

Lisää ajattelusta ja ajattelun viikosta:

Mitä tapahtuu ajattelulle? (Yle)

Työpiste – tiedon ja arjen kohtaamispaikka (Työterveyslaitos)

Ajattelu muotoilee yhteiskuntaa (Helsingin yliopiston WDC-hankkeen sivut)

Sari Kullaa