Yhdessä oppimassa HULib-opistossa

HULib-opiston tavoitteena on kertoa kirjaston henkilöstölle tärkeistä, ajankohtaisista ja kiinnostavista asioista lyhyesti ja yleistajuisesti. Tiedon ikkunoita on avattu kirjaston eri hankkeisiin ja tehtäviin ja niistä on käyty mielenkiintoisia keskusteluja. Opistojen kautta henkilöstölle muodostuu käsitys eri puolilla kirjastoa meneillään olevista projekteista ja mahdollisuus keskustella niistä.

Idea HULib-opistosta syntyi kirjaston yhteistoimintaryhmässä keväällä 2015. Ryhmässä pohdittiin henkilökunnan oppimistarpeita ja etsittiin tapoja jakaa osaamista henkilökunnan kesken. Opisto starttasi 12.6.2015 ja tätä kirjoitettaessa, vuoden 2016 huhtikuussa, on järjestetty jo kahdeksan opistokertaa. Tämän kevään aikana on tulossa vielä ainakin kaksi sessiota.

HULib-opistoOpistossa on oiva tilaisuus harjaantua myös esitysten valmisteluun ja esittämiseen niin, että oleellinen välittyy mielenkiintoisessa muodossa käytettävissä olevan ajan puitteissa. Tutkitusti tehokas oppimistapa on opettaa muita, joten varmaa on, että ainakin melkoinen joukko esiintyjiä on oppinut paljon. Esityksiä HULib-opistoissa on pitänyt kolmisenkymmentä kirjastolaista, joista neljä on esiintynyt kahdesti.

Altmetriikkaesitys menossa HULib-opistossa
Susanna Nykyri esittelee altmetrisiä palveluja. Kuva: Samu Kytöjoki

Opistokertojen teemoina ovat olleet mm. projektinhallinta ja projektimainen työtapa, asiakkuudet ja asiakastyö, HUPS -palvelu, Finna-käyttöliittymä, viestintä, tilastot, TUHAT-tutkimustietojärjestelmä, avoin tiede, Orcid-tunniste, kirjaston palautejärjestelmä, biblio- ja altmetriikka sekä datanhallintasuunnitelmat. Myös kirjaston kehitysyhteistyöprojektista Eritreassa on kuultu. Esityksiä on ollut opistokertaa kohden kahdesta kolmeen. Syksyllä 2015 kokeiltiin myös miten konferenssikuulumisten välittäminen onnistuu lyhyinä 8-10 minuutin esityksinä.

Opistoon on osallistuttu yli 200 kertaa.

Ovatpa esitykset lyhyitä tietoiskuja tai syvällisempiä selvityksiä, oleellista on  vuorovaikutus esitystilanteessa. Keskustelua onkin syntynyt mukavasti ja opistolaisia on aktivoitu ryhmätöiden ja pienten tehtävien avulla, onpa pidetty tietokilpailukin. Kirjaston palautejärjestelmän esittelyn yhteydessä tammikuun opistokerrassa pyydettiin osallistujia arvioimaan pidettyä esitystä.

Kyselyn tulokset
HULib-opistoon osallistuneiden kokemuksia kartoitettiin LibQUAL-menetelmällä.

Osallistujat saivat arvioida LibQUAL-käyttäjäkyselyn mallin mukaisesti esityksen antia. Ideana oli verrata kuulijoiden odottaman tason, asettaman minimivaatimustason ja koetun tason eroa arviointiasteikolla 1-9. Vastauksia tuli 22, vastausprosentti oli 69 %. Keskimääräinen taso odotuksille oli 7, kun minimivaatimustaso puolestaan asettui tasolle 5,1. Osallistujien kokema taso oli 6,9. Koettu taso alitti siis odotukset marginaalisesti 0,1 pisteellä, mutta ylitti selkeästi minimivaatimustason 1,8 pisteellä.

Kaikkien HULib-opistossa pidettyjen esitysten materiaalit on tallennettu kirjaston wikiin, joten niilläkin kirjaston työntekijöillä, jotka eivät ole päässeet osallistumaan tilaisuuksiin, on mahdollisuus tutustua esityksiin. Useista esityksistä on tehty myös tallenne myöhempää katselua varten.

HULib-opistosta on kirjaston sisällä muodostunut oma brändi logoineen. Verkkotoimittaja Helena Hiltusen suunittelemista eri vaihtoehdoista järjestettiin henkilökunnalle verkkoäänestys. Valituksi tuli logo, jossa esiintyy varsin ystävällisen näköinen pöllö. Se sopiikin erinomaisesti HULib-opiston toiminta-ajatukseen yhdessä oppimisesta.

Teksti ja graafit
Hannele Näveri-Ranta
Palvelujohtaja