Hyartin näyttely Kaisa-talossa toukokuussa

Helsingin yliopiston henkilökunnan taidekerho Hyart esittäytyy Kaisa-kirjastossa 16.-27.5.2017. Kerhon näyttely Lukemattomia kuvia, värien kirjoja on esillä pääkirjaston aukioloaikoina Kaisa-talon näyttelytilassa (Fabianinkatu 32). Pääoven viereiseen tilaan kootut työt ovat vuosilta 2015-2017, jolloin kerho on työskennellyt TaT Riikka Mäkikoskelan johdolla.

Opetussisältöinä ovat olleet muun muassa valon ja varjon sävyt, väririnnastukset, -kontrastit ja -harmoniat. Innoitusta on haettu sekä taidehistoriasta että nykytaiteesta, mutta pääasiana on korostettu kunkin tekijän henkilökohtaista ilmaisua.

Rakkaus kuvalliseen ilmaisuun, ennakkoluuloton kokeilu, uskaltautuminen itse kunkin mukavuusalueiden ulkopuolelle ja yhteisöllisyys ovat kantaneet taidekerhoa jo 33 vuotta. Lukuisat tunnetut suomalaiset taiteilijat ovat jakaneet osaamistaan kerhon opettajina. Periaatteena on, että ohjaaja vaihtuu parin vuoden välein, jotta uudet ja erilaiset näkökulmat sekä tekniikat pääsevät rikastuttamaan hyartilaisten tekemistä ja taiteellista ilmaisua.

Töitä tehdään omien mieltymysten mukaan joko akvarelli-, akryyli- tai öljyväreillä sekä toisinaan myös hiilellä, tussilla tai liiduilla. Välillä kokeillaan myös perinteistä poikkeavia ilmaisutapoja. Porthanian Piirustuslaitos on ollut alusta asti paikka, johon viikoittaisiin maalausiltoihin kokoonnutaan. Niiden lisäksi hyartilaiset tutustuvat aktiivisesti taidenäyttelyihin sekä järjestävät maalausretkiä ja matkoja niin kotimaassa kuin ulkomailla. Traditioksi on muodostunut muun muassa keväinen maalausviikonloppu Tvärminnessä.

Tällä hetkellä kerhossa on noin 30 jäsentä yliopiston eri kampuksilta ja ammattiryhmistä. Hyartilaisten joukossa on opettajia ja tutkijoita eri tiedekunnista sekä kirjasto- ja hallintohenkilökuntaa. Hyartin toiminnan tarkoituksena on tukea henkilöstötavoitteita; edistää työkykyä, työssäjaksamista ja työhyvinvointia sekä verkostoitumista. Ryhmän toimintaan voivat osallistua kaikki taidoista ja kokemuksesta riippumatta. Toiminta on tasa-arvoista yhdessä tekemistä yli tiedekuntarajojen.

Lisätietoja: Hyart ja Riikka Mäkikoskela

Teksti Eeva-Liisa Viitala