Kirjaston palveluvalikoima herätti kiinnostusta avoimen tieteen kevätkioskeilla

Avoimen tieteen kevätkioskit keräsivät mukavasti kävijöitä kampuksilla huhtikuun ensiviikoilla. Kioskit toivat kirjaston asiantuntijat ja palvelut lähelle yliopistolaisia, ja samalla kirjasto sai ideoita palveluiden kehittämiseksi. Uutena avauksena oli Kaisa-talon Ohjauskulman kioski, jossa avointa tiedettä lähestyttiin erityisesti opiskelijoiden näkökulmasta.

Helsingin yliopiston kirjasto järjesti Avoimen tieteen kioski -tapahtumia kaikilla yliopiston kampuksilla huhtikuun alkupuolella: Kaisa-talossa, Biomedicumissa, Physicumissa sekä Viikin Biokeskus 2:ssa. Kioskeja on järjestetty kevät- ja syyslukukausien aikana jo useamman vuoden ajan.

Kioskeilla oli tarjolla virvokkeita, mutta pääasia oli kirjaston asiantuntijoiden tarjoama tieto avoimen tieteen palveluista. Kirjasto edistää osaltaan avoimen tieteen käytäntöjä omilla palveluillaan, ja avoimen tieteen kioskit tuovat kirjaston asiantuntijat ja palvelut lähelle yliopistolaisia.

Kioskeilla on helppo kysyä tai jutella mieltä askarruttavista aiheista tai palveluista, ja kioskien ympärillä riitti tälläkin kertaa mukavasti kuhinaa. Kioskeilla vieraili kymmeniä opiskelijoita, tutkijoita, opettajia ja muuta henkilökuntaa. Kaisa-talossa kioski pidettiin Ohjauskulmassa, joka on 3. kerroksen pääoven vieressä oleva tila opiskelijalähtöisille tapahtumille. Ohjauskulmassa kohderyhmänä olivat erityisesti opiskelijat.

Keskusteluja kirjastopalveluista laidasta laitaan

Kioskeilla käytiin jälleen innostunutta keskustelua muun muassa avoimen julkaisemisen sekä tutkimusdatan tallennuksen ja avaamisen eri vaihtoehdoista.

Kumpulan kioskilla käytiin vilkasta keskustelua muun muassa tutkimusdatan hallinnasta.

Monet kävijöistä olivat positiivisesti yllättyneitä kirjaston palveluvalikoiman laajuudesta. Palveluvalikoima on laajentunut jatkuvasti, ja kioskit tarjoavat tilaisuuden tutustua myös uusimpiin palveluihin. Toisaalta kirjasto sai uusia ideoita palveluiden kehittämiseksi entistäkin monipuolisemmiksi.

Seuraavat kirjastopalvelut herättivät eniten kiinnostusta kioskeilla käydyissä keskusteluissa:

Jos avoin tiede tai kirjaston palvelut herättävät kysymyksiä, voit aina ottaa yhteyttä kirjastoon. Avoimeen julkaisemiseen liittyvissä asioissa palveluosoite on openaccess-info@helsinki.fi ja tutkimusdataan liittyvissä asioissa datasupport@helsinki.fi.

Tietoa avoimen tieteen palveluista löydät mm. seuraavista kirjaston oppaista:

Avoimen tieteen kioski -tapahtumiin ja tämän kirjoituksen pohjana olevien tietojen kokoamiseen osallistui kirjaston tietoasiantuntijoita eri kampuksilta: Kaija Välimäki, Eeva Henriksson, Tuija Korhonen, Mika Holopainen, Kimmo Koskinen, Jari Friman, Katri Larmo, Jussi Piipponen, Maija Halminen ja Liisa Siipilehto. Lisäksi Kumpulan kioskilla oli mukana tietotekniikka-asiantuntija Tom Blom.

Teksti: Mika Holopainen & Juuso Ala-Kyyny
Kuvat: Jussi Männistö