E-kirjat helpottavat ja nopeuttavat opintoja

Helsingin yliopiston kirjasto selvitti viime keväänä opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia e-kirjojen käytöstä osana kansallista korkeakoulukirjastojen e-kirjakyselyä. Kirjaston merkitys opintoihin ja opetukseen liittyvien e-kirjojen käytön kanavana on merkittävä.

studentsYliopiston kirjaston tarjoaa asiakkalle laajat ja kattavat elektroniset aineistot. E-kirjojen käyttöaste on kasvanut huimasti viime vuosina. Tällä hetkellä Helsingin yliopiston kirjastolla on e-kirjoja reilusti yli 650 000 ja niiden käyttömäärä on noin 2,6 milj. latausta vuodessa. Vastaava luku vielä vuonna 2011 oli noin 300 000.

Vastauksista ilmeni, että suurin osa kyselyyn vastanneista korkeakouluopettajista (78 %) ja -opiskelijoista (77 %) on lukenut opetukseen liittyviä e-kirjoja. E-kirjojen käytöstä asiakkailla on siis melko paljon kokemusta. E-kirjojen käyttö koetaan pääsääntöisesti helpoksi, mutta opastusta ja apua ongelmien ilmetessä kaivattiin nykyistä sujuvammin.

“Sekä opiskelijat että opettajat katsovat, että sähköisessä muodossa olevat kirjat helpottavat ja nopeuttavat opintoja.”

Ongelmat e-kirjojen käytössä liittyvät useimmiten kirjojen saatavuuteen, tekniikkaan ja käytettävyyteen. Kaikkia kirjoja ei ole vielä saatavilla elektronisina tai niiden yhtäaikaisia käyttöoikeuksia ei ole yliopistolla riittävästi. Yliopiston kirjasto parantaa kurssimateriaalina käytettävien e-kirjojen löytymistä ja käytettävyyttä oppimisympäristöissä yhteistyössä opettajien ja opetusteknologian ammattilaisten kanssa.

Kirjasto pyrkii hankkimaan entistä kattavammin kurssikirjat sähköisessä muodossa ja hankkimaan aina rajoittamattoman käytön lisenssin, kun se on mahdollista. Kirjasto viestii uusista aineistoista kuten e-kirjakokoelmista ja muista käytettävissä olevista tiedonlähteistä kirjaston verkkosivuilla, yliopiston intranetissa Flammassa ja sosiaalisen median kanavissa (Facebook, Twitter).

E-kirjoja voit etsiä suoraan uudesta Helkasta. Käytännön ohjeistusta löydät kattavasta e-kirjaoppaastamme.

Palautetta käytettävyydestä voi antaa kunkin e-kirjan lainaustietojen yhteydesssä olevan linkin kautta. Parannamme tietojärjestelmiemme käyttäjäystävällisyyttä palautteen perusteella.

Koko kansallisen e-kirjakyselyn raportti löytyy: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-2506-4

Pyhäinpäivän aukioloajat 4.-5.11.

Pyhäinpäivän aukioloajat kirjaston toimipaikoissa:Pyhäinpäivä - All saints day
Perjantaina 4.11.
– Pääkirjasto Kaisa-talo 8:00-18:00, asiakaspalvelu 10:00-18:00
– Kumpulan kampuskirjasto 9:00-16:00
– Meilahden kampuskirjasto Terkko 9:00-16:00
– Viikin kampuskirjasto 9:00-16:00
– Oppimiskeskus Aleksandria 8:00-17:45
– Oppimiskeskus Minerva 8:00-17:45.

Lauantaina 5.11. sekä kirjaston toimipaikat että oppimiskeskukset ovat kiinni. Aleksandriaan pääsee yökäyttöavaimella.

Helsingin yliopiston kirjaston aukioloajat

Vastaa, vaikuta, voita – HULib Asiakaskysely 2016

HULib Asiakaskysely 2016Parempi kirjasto tutkimuksen, opetuksen ja oppimisen tarpeisiin

Helsingin yliopiston kirjaston asiakkaat pääsevät ääneen viikolla 44 alkavan asiakaskyselyn kautta. Kyselyssä selvitetään, mitä mieltä asiakkaat ovat nykyisistä kirjastopalveluista ja mitä toiveita heillä on niiden suhteen. Kirjasto on asettanut tavoitteekseen kehittää palveluita yhdessä asiakkaiden kanssa tutkimuksen, opetuksen ja oppimisen tarpeisiin. Linkki kyselyyn: bit.ly/HULibAsiakaskysely

Asiakaskyselyn tulokset vaikuttavat

Kirjastolla on pitkät perinteet asiakaskyselyjen toteuttamisesta. Palvelujohtaja Kirsi Luukkasen mukaan kirjasto on saanut kyselyistä paljon hyötyä ja voinut keskittää voimavaransa niihin palveluihin, missä on erityisesti parantamisen varaa. Viime vuosina huomiota on kiinnitetty elektronisten aineistojen saatavuuden ja löytyvyyden parantamiseen. Elektronisten kirjojen määrä onkin kaksin kertaistunut ja niiden käyttö lähes kolmin kertaistunut parin viime vuoden aikana.

Tutkimuksen palvelut polttopisteessä

Tänä vuonna kirjasto toivoo asiakkailta arvioita erityisesti kirjaston tarjoamista palveluista, jotka koskevat tutkimuksen tekemistä. ”Kysymme asiakkaiden mielipidettä tutkimusdataan, avoimeen julkaisemiseen ja tutkimuksen arviointiin liittyvistä palveluista” sanoo Luukkanen ja toivoo, että mahdollisimman moni tutkimusta tekevä vastaa asiakaskyselyyn.

Miten asiakkaan antama palaute vaikuttaa?

Luukkanen toteaa, että asiakkaat antavat paljon suoraa palautetta kirjaston palveluista niin suullisesti, erillisten palautekyselyiden kuin palautepostin ja some -kanavien välityksellä.  Kirjastoa tietysti ilahduttaa, jos palaute on positiivista kuten twitter-viesti viime talvelta ”Olen niin onnellinen. Sähköpostiin pamahti tieto, että @HULib hankki toivomani e-kirjan, johon itselläni ei olisi ollut varaa”. Kirjasto on saanut myös paljon myönteistä palautetta oppimisympäristöjen toimivuudesta. Kirjasto on opiskelijoiden työtila ja työrauhan säilyttäminen on meille tärkeää, vahvistaa Luukkanen.

Ensimmäinen kansainvälinen kysely 

Kirjaston asiakaskysely tehdään tänä vuonna samanmuotoisena useissa eurooppalaisissa yliopistokirjastoissa. Luukkanen sanoo: ”Saamme arvokasta vertailutietoa eurooppalaisista huippukirjastoista ja voimme ensi kerran selvittää, kuinka hyvin Helsingin yliopiston kirjasto pärjää verrattuna muihin yliopistokirjastoihin. Olemme siis aktiivisesti mukana oman alamme kehittäjinä myös kansainvälisessä yhteistyössä”.

Linkki kyselyyn: bit.ly/HULibAsiakaskysely

PlumX ja altmetriikkadata – tutkijan omat mediaseurantatyökalut

Helsingin yliopiston kirjasto on pilotoinut PlumX-altmetriikkatietokannan käyttöä vuodesta 2015. Kirjasto on tarjonnut PlumX-tietokantaa kaikien halukkaiden yliopiston tutkijoiden käyttöön vuodesta 2016 alkaen. Palvelu on vielä kokeilevaa, sillä altmetriikkaan liittyvät välineet ja menetelmät ovat vielä varsin tuoreita ja aktiivisessa kehitysvaiheessa. Helsingin yliopiston kirjasto osallistuu aktiivisesti altmetristen palvelujen kehitykseen.

Continue reading “PlumX ja altmetriikkadata – tutkijan omat mediaseurantatyökalut”

Voiko tiedettä mitata? Keskustelutilaisuus bibliometriikan mahdollisuuksista 7.12.2016

Aika: Ke 7.12.2016 klo 14.30-16.00
Paikka: Kaisa-talo, 7. krs, sali 7062 (Fabianinkatu 30, Helsinki)

Maria Forsman: Julkaisut ja tieteen mittaaminen

Tule keskustelemaan siitä kuinka tiedettä mitataan, mistä arvioinnin laatu muodostuu ja miten bibliometriset menetelmät ovat kehittyneet ja mihin ne ovat menossa.

Helsingin yliopiston kirjaston tietoasiantuntija, YTT Susanna Nykyri haastattelee VTT Maria Forsmania, jolta on juuri ilmestynyt teos Julkaisut ja tieteen mittaaminen – Bibliometriikan käännekohtia (Enostone 2016). Forsman on tehnyt pitkän uran tutkijana ja yliopistokirjaston ammattilaisena. Hänet on valittu Vuoden tieteentekijäksi v. 2013.

Tilaisuuden avaa ylikirjastonhoitaja, professori Kimmo Tuominen.

Opastusta OA-tallennukseen – tilaa vaikka työhuoneellesi

Kysy meiltä avoimesta julkaisemisesta! Osana kansainvälisen Open Access viikon juhlintaa Helsingin yliopiston kirjasto tarjoaa yliopiston tutkijoille mahdollisuuden henkilö- tai pienryhmäkohtaiseen neuvontaan artikkelien avoimessa rinnakkaistallentamisessa TUHAT-julkaisurekisteriin. Tuhatista tiedot siirtyvät edelleen yliopiston digiarkisto Heldaan.

Tapaamisessa voidaan käsitellä myös muita avoimen julkaisemisen tai tieteen kysymyksiä. Kerro tarkemmat toiveesi tapaamisen sisällöstä, ajankohdasta ja paikasta tilauslomakkeella.

Olemme sinuun yhteydessä ajan ja paikan vahvistamiseksi. Avoin tiede voi yllättää sinutkin!

askme1

arXiv: 25-vuotiaan vauhti kiihtyy

arXiv on kaikkien tuntema uraauurtava Open Access -arkisto ja samalla monelle suuri tuntematon. Elokuussa 25 vuotta täyttäneen julkaisuarkiston ulkokuori näyttää huomiota herättämättömän 1990-lukulaiselta. Koruttomasta ulkoasusta huolimatta sen käyttö on ollut jyrkässä kasvussa. Joka kuukausi palveluun ladataan jo noin 10 000 uutta artikkelia. arXiv ohitti viime vuonna miljoonan tallennetun artikkelin rajan, ja artikkelilatauksia on vuodesta 1994 lähtien tilastoitu 803 miljoonaa.

Continue reading “arXiv: 25-vuotiaan vauhti kiihtyy”

Open Access Cafe kaikilla kampuksilla 24.-26.10.

Askarruttaako rinnakkaistallentaminen, aineistojen avaaminen tai omien meriittien varmistaminen? Open Access –viikon kunniaksi kirjasto järjestää oa-kahviloita kaikilla kampuksilla. Poikkea lounaskahville, joka nautitaan avoimuuden asiaa edistäen.

cafe2Keskustakampus
24.10.2016 12.00-14.00 Päärakennuksen aula
Meilahti
24.10.2016 12.00-14.00 Biomedicum, Haartmaninkatu 4 Kumpula
25.10.2016 11.00-13.00 Physicum, Gustaf Hällströmin katu 2
Viikki
26.10.2016 12.00-14.00 Rakennus A, Latokartanonkaari 9

Tervetuloa!

Tarkista myös muut viikon tapahtumat oppaastamme:
http://libraryguides.helsinki.fi/oaweek2016

Kansainvälinen Open Access -viikko avoimuuden asialla

Lokakuun lopulla, 24.-30.10.2016, vietetään jälleen kansainvälistä Open Access -viikkoa, nyt jo yhdeksättä kertaa. Open Access -viikon tavoitteena on globaalisti edistää tiedon avoimuutta ja nostaa esiin avoimuuden hyötyjä. Viikon aikana järjestetään teemaan liittyviä tapahtumia – seminaareja, työpajoja ja keskustelutilaisuuksia – joissa on mahdollista jakaa tietoa aihepiiristä sekä siihen liittyvistä palveluista. Tämän vuoden teema Open in Action tähtää avoimen saatavuuden toteuttamiseen käytännön toimin eikä pelkästään strategiatasolla.

Continue reading “Kansainvälinen Open Access -viikko avoimuuden asialla”