Terveisiä mentoreiden välitapaamisesta

Ryhmämentorointiohjelman välitapaamisen tunnelmia.

Ryhmämentorointiohjelman mentorit kokoontuivat jakamaan kokemuksiaan välitapaamiseen 22.3. Paikalla olleet mentorit kertoivat monenlaisista toimintatavoista. Osassa ryhmiä on keskitytty keskusteluihin omista tavoitteista, uravaihtoehdoista, vahvuuksista ja osaamisen tunnistamisesta, kun taas toisissa on tehty käytännönläheistä työnhakua. Ryhmissä on käynyt vierailijoita kertomassa omasta työstään, ja useammassa ryhmässä on hyödynnetty uutta työkirjaa prosessin tukena.

”Elämänviiva-tehtävä on toiminut hyvin”, sanoo Leena Korppoo. Hänen ryhmässään aktorit ovat ensin tutustuneet toisiinsa laajemmin tehtävän kautta, ja vasta sen jälkeen on lähdetty käsittelemään kunkin kysymyksiä.

”Työkirjan ohjeet tapaamisen rakenteesta ovat olleet hyödyllisiä” kertoo puolestaan Katia Torres-Airava.

Tavoitteet ja toiminta muokkautuu ryhmän mukaan

Osa ryhmistä on hyvin heterogeenisiä. Aktorit saattavat olla erilaisissa opintovaiheissa, eri ikäisiä ja eri aloilta, mikä asettaa mentoroinnille haasteita. Miten tukea kaikkien ryhmäläisten tavoitteita?

”Olemme koettaneet hakea yhteisiä nimittäjiä kunkin aktorin kysymyksiin ja tukeneet heitä hakemaan itselleen relevanttia tietoa myös muualta”, kertoo Kajsa Ekroos, jolla on ryhmässään myös kansainvälisen taustan omaava aktori.

Ohjelmassa on tehty tietoinen päätös rakentaa ryhmät poikkitieteellisesti. Tämä tuo ryhmiin erilaisia näkökulmia, mutta joissain tapauksissa asettaa myös haasteita. Silloin ryhmässä käsiteltäviä asioita saattaa joutua vuorottelemaan aktoreiden erilaisten tarpeiden mukaan.

Osa ryhmistä on käsitellyt työnhakua hyvin käytännönläheisesti.

”Olemme kirjoittaneet hissipuheita ja hakeneet esimerkkejä ryhmäläisten kerryttämistä taidoista” sanoo kansainvälistä opiskelijaryhmää mentoroiva Guy Waller. Tavoitteena on tukea opiskelijoiden uskoa itseensä ja kehittää kykyä kertoa omista vahvuuksistaan.

Haasteita ja kehittämistä

Kaikkien ryhmän jäsenten sekä mentorin aikataulujen yhteensovittaminen on osassa ryhmiä koettu haasteelliseksi. Käynnistystilaisuudessa tähän tarjottiin neuvoksi aikataulujen sopimista heti alussa koko ohjelman keston ajaksi. ”Käytännössä tämä ei ole toiminut”, kertoo Riikka Haapalainen. Ryhmälle ehdotettiin ratkaisuksi esim. Skypen käyttöä. Toki on tosiasia, että mentorointi joustaa muun elämän mukaan ja on luonnollista, että näinkin pitkässä prosessissa aikataulujen kanssa tulee välillä haasteita.

Mentorointiprosessia on edistetty eri tavoin.

”Meidän ryhmässämme kukin aktori vuorollaan valmistelee tapaamisen teeman ja käsittelytavan” sanoo Riikka Haapalainen.

Yleisesti ottaen kaikki olivat tyytyväisiä ryhmänsä toimintaan ja keskustelua olisi voinut jatkaa pidempääkin.

”Ensi vuonna varataan enemmän aikaa kokemusten jakamiseen!” lupaa Minna-Rosa Kanniainen urapalveluista.

Tunnelmia ryhmämentorointiohjelman välitapaamisesta.