Andra kursgången

God dag!

QGIS kaoset fortsätter… Under hälften av lektionen visste jag inte vad vi gjorde, jag bara följde med Arttu Paarlahtis musklickar på hans skärm. Att göra en komplicerad uppgift utan att veta exakt vad målet är, tycker jag är väldigt förvirrande.

Stundvis blev jag efter i Paarlahtis musklickar och tappade bort mig i programmet. Det märktes denna kursgång att jag var frånvarande från första lektionen, då grunderna för programmet etablerades.

Trots svårigheterna lyckades jag underligt nog trolla fram en karta över förvrängningen av Mercator projektionen. Kartan visualiserar hur mycket mer Mercator projektionen förvränger ytstorleken procentuellt i norr jämfört med Lambert Azimuthal Equal Area, ETRS89 / LAEA Europe. Lamberts projektion rekommenderas av Europa kommisionen för att den förvränger ytor, storlekar och avstånd relativt lite.

Karta 1. Koroplet karta över den procentuella förvrängningsgraden av Mercator projektionen. 

Som Anna Nuutinen nämner i sin blogg,  “berättar inte [kartan] ändå problemet i sig själv, öppnar inte kontexten, den bara demonstrerar skillnaden” . Detta stämmer och därför bör det alltid förklaras väl vad kartan skall visualisera så att missförstånd och missinformation inte skall spridas.

Under lektion gick vi också igenom hur man använder vissa verktyg inom programmet för att välja endast vissa delar av databaser som man vill arbeta med och andra välbehövliga tekniska verktyg för att producera geomedia.

Trots att jag var färdig att ge upp i början när jag inte förstod vad jag gjorde, varför jag gjorde och egentligen också hur, så fick jag hoppet upp igen då jag lyckades göra en koroplet karta som visade det som jag hade svettats med.

På återseende,

Micki

Källor:

Nuutinen, A. Förvirringen fortsätter.  Läst 29.1.2020 https://blogs.helsinki.fi/annanuut/

One Reply to “Andra kursgången”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *