PERSONAL TRAINERIN VINKIT: Hyvinvointia jouluun

jouluherkut_rodeoJoulu on jo ovella, ja kohta onkin aika rauhoittua hetkeksi, unohtaa syksyn kiireet ja antaa aikaa itselleen ja läheisilleen.

Moni pähkäilee näin joulun alla, miten kohta tulee taas syötyä (ja juotua) niin paljon, että mahtuuko sitä enää vanhat vaatteet joulun jälkeen päälle ja pitäisikö ennen joulua treenata enemmän jotta voisi sitten heittää vapaalle ja syödä huoletta. Stressataan jo etukäteen, että kuinka taas sitten kiloja kertyy.

Mielessä kannattaa pitää muutama muistisääntö niin kehon kuin mielenkin hyvinvointia ajatellen.

Joulu on kerran vuodessa. Siis ihan oikeasti. Ei se, mitä syöt joulun ja uudenvuoden välissä, vaan toisinpäin. Kyllä ne terveelliset valinnat tehdään uudenvuoden ja joulun välissä, eikä ole terveyden ja hyvinvoinnin kannalta kovinkaan ratkaisevaa, mitä syöt tai miten liikut jouluna ja joulun välipäivinä.

Yhteen kiloon rasvaa tarvitaan reilut 7000 kilokaloria ylimääräistä energiaa (!) Tämän saat vaikkapa syömällä 4 isoa rasiaa suklaata, mutta sen lisäksi sinun pitäisi syödä normaali kulutuksesi mukainen määrä muuta ruokaa. Usein joulun aikaan kuitenkin syödään enemmän suklaata ja vähemmän muuta ruokaa, joten ylimääräistä energiaa ei välttämättä tule juuri lainkaan. Ja hei, se on yksi kilo, jos nyt huonosti käy!

omenat_acarJouluisia herkkuja on kaupan hyllyt pullollaan jo lokakuusta alkaen. Maistelu ja joulutunnelman hakeminen ennen joulua on ihanaa, mutta mikäli haluat välttää ylilyönnit herkuttelun suhteen, pitäydy kohtuudessa ja säästä suurimmat fiilistelyt jouluun. Näin jouluherkuttelu ei kestä yhtä neljäsosavuotta, ja voit huoletta syödä mitä haluat kun joulu vihdoin koittaa.

Joulun sitten vihdoin koittaessa kannattaa muistaa, että keho toimii samalla tavalla juhlapäivinäkin. Jos olet tottunut säännölliseen ruokarytmiin arjessa, mutta jouluaattona panttaat syömistä koko päivän, se kostautuu illalla, kun tarjolla on mahdollisesti notkuvat pöydät erilaisia joulun antimia. Pidä joulunaikaankin kiinni säännöllisistä ateriaväleistä ja pyri syömään normaali aamupala, kevyt lounas tai vaikkapa joulupuuroa äläkä päästä ateriaväliä jouluisista askareista huolimatta venymään liian pitkäksi. Tällöin verensokeri pysyy tasaisempana eikä illallakaan tarvitse ahnehtia huonoon oloon asti. Mitä jos söisit aattona kinkkua ja joulupäivänä kalaa? Ruoka tuskin loppuu kesken, joten nautintoja voi ja kannattaa jakaa useammalle päivälle.

Kasviksia ja hedelmiä kannattaa syödä myös jouluna, ja veden juominen glögin lomassa pitää mielen virkeänä!

PT_ja_asiakkaatJouluna ei tarvitse tehdä mitään, jos ei halua. Voit hyvällä omallatunnolla ottaa rennosti, nauttia hämärästä ja rauhoittua. Toisaalta tunnelmoinnin lomassa voi käydä vaikkapa kävelyllä, rusettiluistelemassa, pulkkamäessä tai vaikkapa hierojalla rentoutumassa. Raitis ilma ei koskaan tee huonoa ja lumen puuttuessa voit vaikkapa ihastella naapuruston jouluvalaistusta. Tai mitäpä jos ottaisitkin varaslähdön uuteen vuoteen ja aloittaisit salilla käynnin jo nyt, tai kävisit kokeilemassa jotain uutta ryhmäliikuntatuntia, nyt kun tunneilla on taatusti enemmän tilaa kuin tammikuun ruuhkassa? Apua aloittamiseen saat esimerkiksi Unisportin personal trainereilta.

 

Teksti: Jenni Haukirauma personal-trainer_jenni_haukirauma

Jenni on liikunta-alan yrittäjä, valmentaja ja intohimoinen kuntosali- ja crossfittreenaaja. Liikunta-alalla hän on toiminut lähes 12 vuotta, ja toimii tällä hetkellä monipuolisesti niin ryhmäliikuntaohjaajana kuin yksilöiden, ryhmien kuin urheilijoidenkin kanssa treenin ja ravinnon saralla.

Kuvat:
Rodeo, Ömer Acar, Ömer Acar, Kati Manner

Leave a Reply

Your email address will not be published.