Total Training: toiminnallista harjoittelua tehokkaammin ja suuremmilla painoilla

kuntosali_vapaat painot Syyskuussa UniSport lanseeraa jälleen uusia tunteja ja kursseja. Yksi tunneista on Total Training, johon voit tutustua tässä jutussa.

”Liioittelematta voi sanoa, että syksystä alkaen Total Training on UniSportin raskain treenitunti!”

Näin kuvailee tuntikonseptin ideoija ja luoja Jassi Koskimies. Kiertoharjoittelun tehokkuus ja funktionaalisen harjoittelun haastavuus – tämän hetken harjoittelutrendejä mukaileva totaalinen tehotreeni, Total Training, starttaa UniSportin ryhmäliikuntatarjonnassa syyskauden alussa. Jassi kertoo, miten uutuustunti sai alkunsa, kenelle se on suunnattu ja mitä tunnilta on lupa odottaa.

Rakkautta ensikokemuksella – siitä se ajatus sitten lähti

Idea uuteen tuntiin sai kipinänsä vuoden 2015 NNU:n (Nordic Network of University Sports) koulutusmatkalla Lanzaroten kuuman auringon alla, jossa myös meitä UniSportin ohjaajia oli osallistujina. Ruotsin Umeåssa toimiva yliopistoliikunta IKSU esitteli tunnin muiden ruotsalaisten ja norjalaisten yliopistoliikuntojen ohjaajille, sekä meille UniSportin edustajille.  Se oli rakkautta ensikokemuksella ja ajatus tunnin jalostamisesta UniSportin tarjontaan sopivaksi oli valmis. Tunti on omalla formaatillaan IKSU:n suosituin ryhmäliikuntatunti ja vetää salit täyteen treenaajia kellonajasta riippumatta.

Tunti kovan treenin ystäville

Total Training on tunti, josta paikkansa löytävät varmasti ainakin Circuit Trainingin ja Funktionaalisen harjoittelun ystävät, sekä bodypumppaajat ja HIITin vakiokävijät.

Halusin kehitellä tunnin nimenomaan kovan treenin ystäville, jotka rakastavat itsensä ylittämistä ja sitä totaalista treeninjälkeistä, väsymyksen tuomaa euforista tunnetta. Kiertoharjoittelun tehoa ei voi kiistää, mutta halusin laittaa siihen päälle vielä vähän lisää mielenkiintoa ja haastetta. Nautin suuresti tehotreenien ohjaamisesta ja olen parhaimmillani ohjaajana, kun saan kannustaa ja puskea ihmisiä ylittämään itsensä ja löytämään omat rajansa. Käytän Totalin tapaista harjoittelua lisämausteena omassa ohjelmassani muiden treenien ohella. Koska Total Training on raskas ja kuluttava harjoitus, sen vastapainoksi on tärkeää huomioida palauttavien harjoitusten ja kehonhuollon merkitys optimaalisen kehityksen aikaansaamiseksi. Rakastan treenata kovaa ja kokeilla omia rajojani, siksi rakastan Total Trainingia!

 Total Training -tunti pähkinänkuoressa

Treeni toteutetaan kuntopiirinomaisesti kolmen liikkeen asemilla, jossa toistomäärät liikettä kohti ovat 8–12. Asemalla harjoitellaan kerrallaan 2,5 minuutin ajan ja liikkeitä tehdään mahdollisimman monta kierrosta. Tämä harjoittelumuoto mahdollistaa tehokkaiden syke- ja kehonhallintaliikkeiden suorituksen, sekä suurempien painojen käytön voimaliikkeissä. Jokainen tekee liikkeet omaan tahtiinsa, omalla kuntotasollaan, mutta mikä parasta; henkistä ”vetoapua” saa halutessaan kanssatreenaajista ja kannustavasta ohjaajasta!

Total Training lyhyesti:

  • isoilla painoilla treenaamista: ei askelsarjoja, vaan raakaa yksinkertaista voimaa ja tehoa!
  • kuntopiirinomaista, jossa kolmen liikkeen asemat
  • toistomäärät 8-12/ liike
  • tehokkaita syke- ja kehonhallintaliikkeitä
  • jokaisella asemalla harjoitellaan kerrallaan 2,5 minuutin ajan. Kuinka monta kierrosta sinä ehdit?

UniSportin mahtavat ohjaajat ihastuivat tuntiin. Tule sinäkin rakastumaan!

Teksti: Jassi Koskimies jassi

Jassi toimii UniSportilla palvelukoordinaattorina ja vastaa muun muassa lukujärjestyksistä oranssilla löytyvistä Helppoa ja tehokasta -kategorian tunneista, joita hän myös ohjaa laidasta laitaan.

 

UniSport vinkkaa!
Tehotreenaajana kannattaa kokeilla myös näitä UniSportin Helppoa ja tehokasta  -kategorian ryhmäliikuntatunteja: BODYCOMBAT®, BODYPUMP®, HIIT, IntervalliBody, Kahvakuula ja kuntonyrkkeily.  Tarjoamme myös CrossTraining -kursseja.

Syksyn lukujärjestykset kokonaisuudessaan näet nettisivuiltamme.

 

3 thoughts on “Total Training: toiminnallista harjoittelua tehokkaammin ja suuremmilla painoilla

  1. Hei!
    Total Training on raskas ja kovatehoinen tunti, jolla syke nousee ja vartalo kuormittuu kokonaisvaltaisesti. Yleensähän raskausajan liikunnassa pätee ohje, “kaikkea sellaista mitä on tehnyt ennen raskautta, voi tehdä myös raskauden aikana, mikäli se tuntuu hyvältä”. Jos olet tottunut tämän tyyppiseen harjoitteluun ja tuntemukset tunnin aikana ovat hyvät, en näe syytä jättää kokeilematta tuntia. Voithan aina poistua tunnilta, mikäli huomaat ettei treeni tunnu hyvältä. Jokainenhan kuitenkin valitsee omat treenipainonsa ja määrittelee tehon millä harjoituksen tekee.

Leave a Reply

Your email address will not be published.