Selätä kaamosväsymys

Herätyskello pirisee liian varhain, iltapäivällä haluaisi vain kömpiä nukkumaan ja illalla aktiviteetteihin kuuluu syöminen ja säästöliekillä makaaminen sohvassa. Pimeys vaikuttaa moneen suomalaiseen. Vain noin 10 prosenttia ei reagoi mitenkään päivänvalon puutteeseen, sanoo Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön psykologi Marjo Tossavainen. Suurin osa ihmisistä tuntee jonkinasteista väsymystä ja tarvitsee enemmän unta. Myös ruokahalu saattaa kasvaa. Noin 30 prosenttia oireilee vahvemmin, mieliala on matalalla ja veto poissa. Pari prosenttia suomalaisista kärsii kaamosmasennuksesta, joka vaatii hoitoa.

Pääsyy kaamosväsymykseen löytyy Tossavaisen mukaan aivotoiminnastamme. Ilman päivänvaloa aivot eivät tajua, milloin on aamu.

– Melatoniinin (yöhormonin) tuotanto jatkuu osalla ihmisistä vielä hyvin vilkkaana aamulla, eikä serotoniinin tuotanto pääse käyntiin. Sen takia on toivottoman hankala päästä ylös ja hereille.

Väsymys alkaa helpottaa helmikuun lopussa, kun päivänvalo lisääntyy. Kaamosajan väsymystä voi kuitenkin myös hoitaa. Kirkasvalohoito, liikunta ja terveellinen ruokavalio parantavat oloa. Myös D-vitamiinilisä on Tossavaisen mukaan ihan ehdoton kaikille Suomessa asuville.

– Pikkuhiljaa kirkastuvista sarastuslampuista sekä kirkasvalolampuista on selvää näyttöä, että ne auttavat. Kirkasvalolamppua saisi mielellään käyttää viitenä aamuna viikossa. Jos sitä ei ole mahdollista käyttää koko pimeän ajan, suositellaan ainakin parin viikon kuuria.

– Sanon myös aina opiskelijoille, että jos on kauhean tylsiä luentoja puoleltapäivin, voi välillä lintsata hyvillä mielin ja lukea ne jutut myöhemmin. Olisi kauhean tärkeätä, että kello 10 ja 14 välillä päivällä ainakin muutamana päivänä viikossa pystyisi olemaan luonnonvalossa.

Tossavainen sanoo, että asennemuutos voi ennaltaehkäistä kaamosoireilua.

– Ei lähdettäisi suuntautumaan heti alkusyksystä siihen negatiivisesti, että kohta tulee taas pimeää ja inhottavan kylmä. Pyrittäisiin sen sijaan katsomaan mitä pimeä vuodenaika voi mahdollistaa. Voi vaikka lukea sen läjän pokkareita joka jäi kesältä tai kutsua kavereita kylään sunnuntaiksi, laittaa ruokaa yhdessä ja katsoa monta elokuvaa peräkkäin. Voimme ottaa ihan luvan kanssa ja hyvillä mielin rauhallisemmin, ei tarvitsekaan olla niin aktiivinen ja aina menossa jossain.

Kaamosmasennusta voi hoitaa serotoniinipohjaisilla mielialalääkkeillä. Milloin sitten kannattaa hakeutua hoitoon kaamosoireilun takia?

– Jos ei kertakaikkisesti saa itseään liikkeelle ennen puoltapäivää, ja huomaa, että paino nousee joka talvi monta kiloa makean ja hiilihydraattien syömisen takia. Ennen kaikkea silloin, jos oireet haittaavat toimintakykyä niin, että välttämättömiä asioita jää tekemättä tai jää aamulla nukkumaan sen sijaan että lähtisi töihin.

Tossavainen sanoo, että olisi tärkätä löytää iloa myös pimeästä vuodenajasta.

– Jos minulla olisi rahaa järjestää kaikille suomalaisille matka, niin varmaan järjestäisin sen napapiirin yläpuolelle joulukuun puolivälissä. Ihmiset näkisivät ja kokisivat sen, kuinka rauhoittava ja kaunis Suomi voi olla sellaisena sinisen hämäränä läpi vuorokauden. Sitten myös ehkä näkisi sen eron, että meillä on ihan näitä valoisiakin tunteja talvella. Myös kevättä ja kesää arvostaa enemmän pimeyden jälkeen. Siitä vaihtelustakin voi olla iloinen.

Kokeile kirkasvalohoitoa UniSport Otaniemessä. Valohuone Kajastuksessa voit nauttia rauhasta ja kirkasvalosta aina aukioloaikojen puitteissa. Lue lisää nettisivuiltamme.

Leave a Reply

Your email address will not be published.