”I’ve learned that I still have a lot to learn”

Viides kurssikerta tuntui jo koettelevan vähemmän hermoja, ainakin ajoittain. Viha-rakkaussuhteena QGis:in kanssa on päässyt jo syvemmälle tasolle ja yhteinen sävel alkaa pikkuhiljaa löytyä. Tällä kertaa hyödynsimme QGis:in bufferointi -ominaisuutta ja tarkastelimme sen avulla esimerkiksi lentokenttien meluhaittoja.

Aluksi jatkoimme viime kurssikerralla aloitettua Pornaisten karttaa, johon olimme merkanneet jo tiet sekä rakennukset. Nyt tehtävänä oli selvittää kuinka paljon ihmisiä asui 100m päässä teistä sekä kuinka moni asuu yli 2km päässä koulusta.

Tämän jälkeen siirryimme pääkaupunkiseudulle ja erityisesti lentokenttäalueille. Tästä eteenpäin sai tehtävissä käyttää paljon hyödykseen Buffer – ja Select by location -ominaisuuksia. Tehtäviä oli sen verran, että niiden vaiheita on turha lähteä tähän runoilemaan. Kärsivällisyys kurssilla on kasvanut ja nykyään jaksan yrittää toimintoja uudelleen ja yhä uudelleen, kunnes keksin oikein ratkaisun pulmiin. Toisinaan olen hukassa sen kanssa, mitä kaikkea olen aineistolleni tehnyt, kun peruutusnappulaa ei ole ja pitäisikin kokeilla toista toimintoa, mutta uskon, että tämäkin alkaa luonnistua pikku hiljaa.

Bufferin käytön opetteleminen oli helppoa ja kivaa. Jos äkkiseltään pitäisi keksiä mihin buffereita käytetään, niin uskoisin, että pelastuslaitokset ja hätäkeskuskus käyttävät varmasti jonkinlaista bufferointia, jotta tietävät miten apu on nopeiten paikalla.

Attribuuttitaulukon laskutoimitukset ja fiksaaminen onnistuvat jo ”leikiten”. Lisäksi Select by location ja Select features by value -toiminnot alkavat käydä yhä tutuimmiksi. Parasta on oivaltaa milloin käyttää mitäkin toimintoa (toivon tämän tunteen yleistyvän vielä loppu kurssin aikana)!

Taulukko 1. Itsenäisiä tehtäviä koottuna.

Olen samaa mieltä Sonja Nylundin kanssa siitä, että välillä tunneilla seuraa sokeasti vain opetusta, eikä oikeastaan ehdi tiedostaa mitä juuri tein ja miksi. Tämän vuoksi ainakin itse olen kokenut, että parhaiten asiat jäävät mieleen kun niitä tekee muutaman päivän jälkeen uudestaan, eikä vain ”ulkomuistista”, sillä silloin joutuu oikeasti miettimään miten asiat kannattaa tehdä. Mutta kuten Aino Sainius kirjoittaa ”Kotona tehtävät työt vievät melkein 3 kertaisesti aikaa”.

Lähteet:

Nylund, S. (2020) Level 5: bufferointia. [blogipostaus]. Luettu 17.2.2020. https://blogs.helsinki.fi/sonysony/

Sainius, A. (2020) Omat aivot käyttöön. [blogipostaus]. Luettu: 17.2.2020 https://blogs.helsinki.fi/sainius/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *