Moodin Fuksiaiset 2013

Moodin fuksiaisia vietettiin perinteisesti Kuppalassa syksyn opintojen alkamisviikolla. Tällä kertaa tapahtumapäiväksi oli tilastollisin menetelmin valikoitunut toivoa täynnä oleva tiistai.

Pukeutumisteemana oli luovuudelle ja harkinnalle tilaa jättävä ”Vaatekaapin helmi”. Moni saapuikin paikalle turvallisessa ja toimivassa juhlauniformussaan, mutta monet myös käyttivät mielikuvitustaan asuvalinnoissa – kaikenlaista jumppapukua ja prisman lippistä oli liikeenteessä.

KUVA | Joonas Toivola Nea Rantanen (keskellä) palkittiin parhaasta asusta. Äidin punainen mekko oli todellinen vaatekaapin helmi.

Ilta alkoi tervehdys-shotilla, joka valittiin (tietenkin) satunnaisesti säkistä. Säkissä ei ollut tällä kertaa mustia ja valkoisia palloja, vaan punaisia, punaisia ja vielä punaisia kapseleita! Harva vieläkään tietää kuka sai mitäkin juomaa. Kaipa niissä joissain oli jotain muutakin, kuin mehutiivistettä?

uudet ja vanhat
integroituivat
tehokkaasti

Alkuillasta leikittiin leikkejä ja vanhempien opiskelijoiden saapuessa paikalle tutustuttiin koko porukalla esittelykierroksen ja speed-datingin avulla. Tutustumisleikkien jälkeen tunnelma alkoi – kenties Moodin boolivastaavan jälleen kerran onnistuneen luomuksen siivittämänä – pikkuhiljaa kohota. Monessa porukassa uudet ja vanhat integroituivat tehokkaasti ja juttu luisti yli akateemisten ikärajojen.

Fukseille oli suunniteltu murhamysteeri-ongelmanratkaisu -rata, jota käytiin ratkomassa ryhmissä vuoron perään. Illan hämärtyessä radan vaikeusaste epäilemättä nousi exponentiaalisesti suhteessa aikaan ja lisäksi monet eivät olleet tyytyneet kivennäisvesitarjoiluun, joten viimeinen ryhmä jätti leikin suosiolla kesken. Loppujen lopuksi ainoastaan yksi ryhmä suoritti radan puhtaasti ja sai lähetettyä vihjeen murhaajasta eteenpäin, toisen ryhmän kuitenkin myös ratkaistessa radan.

KUVA | Joonas Toivola Fuksien ratkoessa rasteja vanhemmat opiskelijat keskustelivat laskuharjoituksista.

Musiikki oli juhlissa loistavaa etenkin loppuillasta, kun Kuppalan sound system alkoi pauhaamaan moodilaisten toivomia bilebiisejä. Musiikkia kuultiin laidasta laitaan, klassikoista nykyhitteihin ja aika-ajoin moodilaiset innostuivat tanssilattialle lempikappaleensa soidessa. Disclosuren Latch päätti Kuppalabileet ja porukka suorastaan ryntäsi jonossa pihalle, kun joku tuutoreista huusi ”Jatkot!”

Ilta jatkui aamuun asti Kuudennella linjalla ja huhujen mukaan klusterilla – tai ainakin sen edessä? – oli perinteiseen tapaan jatkojen jatkot.

Tuomo Nieminen  |  tuomo.a.nieminen(at)helsinki.fi
Kirjoittaja on Moodin alumni- ja tutorvastaava sekä Tyyppiarvon päätoimittaja (2013)

[fbcomments url=”https://blogs.helsinki.fi/moodi-ry/2013/09/moodin-fuksiaiset-2013/” width=”620″ count=”off” num=”10″ countmsg=”mahtavaa kommenttia!”]