Yliopiston tulostusuudistus

Sami Kauppinen
Kirjoittaja on Matematiikan ja tilastotieteen laitoksen laitosneuvoston opiskelijaedustaja.

Tulostuskiintiöiden uudistus on ollut vahvasti esillä nyt viimeaikoina. Se koskee meitä kaikkia opiskelijoita ja koko yliopistoa.

Alkujaan 1.4. oli astumassa voimaan kaikkia opiskelijoita koskeva 200 sivun kiintiö koko opiskeluajaksi. Kiintiöstä ylimenevät sivut olisivat tulleet maksamaan 8,7 snt/sivu ja värillisenä nelinkertaisesti. Tämä olisi ollut radikaali muutos vanhaan 400 sivua per lukukausi kiintiöön ja olisi tullut mahdollisesti maksamaan opiskelijoille paljon.

Yliopisto on puolustellut uudistusta vedoten vihreisiin arvoihin, digitalisointiin ja laittoman kopioinnin vähentämiseen. Kuitenkin on selvää että budjettiasiat painoivat uudistuksessa runsaasti. HYY on aktiivisesti osallistunut neuvotteluihin ja vastustanut tätä muutosta alusta alkaen.

Tilastotieteen opiskelijoiden ongelmana on tuo luentomateriaalien tärkeys ja korkea määrä, ja tätä ongelmaa kovin monella muulla aineella ei ole. Siksi HYY:n pyrkimykset asian tiimoilta (esim. täyteen sähköiseen tehtävänpalautukseen siirtyminen) eivät ole merkittävästi auttaneet meitä. Mahdollisia paikallisia kompromisseja on ehdoteltu, esimerkiksi luentoprujujen tulostaminen ja myynti laitoksen puolelta.

Kiitos kuitenkin opiskelijoiden aktiivisen palautteen ja uudistuksen useiden ongelmien esilletuomisen on Helsingin yliopiston johto päättänyt siirtää uudistusta ainakin 1.9. asti. Uudistus todennäköisesti tulee muuttumaan ainakin joiltain osin, mutta mitään konkreettisia muutoksia ei ole vielä tiedossa.

[fbcomments url=”https://blogs.helsinki.fi/moodi-ry/2014/03/yliopiston-tulostusuudistus/” width=”560″ count=”off” num=”10″ countmsg=”mahtavaa kommenttia!”]