Muutos Moodleen kirjautumisessa!

Päivitys tilanteeseen 30.1.2009kirjautuminen palautettiin ennalleen eli erillistä rastittamista ei HY:n Moodle-käyttäjien tarvitse tehdä.

Kirjautuessaan Moodleen Helsingin yliopiston tunnusten antamisen lisäksi, tulee nyt uutena toimenpiteenä rastittaa kenttä: “Suostun henkilötietojeni luovutukseen”. Uusi toimenpide liittyy Moodlen hyödyntämään Haka-yhteistyöverkoston toimintaan, eikä siitä aiheudu käyttäjille tietoturvariskejä.

Suomen yliopistot ja ammattikorkeakoulut ovat muodostaneet Haka-luottamusverkoston. Kaikilla näiden organisaatioiden ATK-palveluiden käyttäjillä, opiskelijoilla ja henkilökunnalla, on tunnukset Haka-luottamusverkoston palveluihin. Haka-luottamusverkostossa valvotaan käyttäjien henkilötietojen käyttöä ja varmistetaan, että niitä käytetään vastuullisesti ja tietosuojalain mukaisesti.

Kukin luottamusverkoston organisaatiojäsen ylläpitää omista käyttäjistään henkilötietoja luottamusverkoston sääntöjen mukaisesti. Palveluita ylläpitävät korkeakoulut ja niiden sekä tutkimuslaitosten toimintaa tukevat organisaatiot. Tieteen tietotekniikan keskus CSC toimii luottamusverkoston operaattorina ja hallinnoi luottamusverkoston toimintaa.

Hakan avulla jäsenorganisaatioiden opiskelijat ja henkilöstö voivat käyttää kotiorganisaationsa käyttäjätunnuksia kirjautuakseen myös muiden organisaatioiden palveluihin. Käyttäjätunnusten lisäksi voidaan käyttäjien henkilötietoja siirtää kirjautumisen yhteydessä palveluihin. Hakassa olevat palvelut saavat ajantasaiset käyttäjätiedot suoraan käyttäjän kotiorganisaatiosta.

Haka vapauttaa käyttäjät monien käyttäjätunnusten ja salasanojen opettelusta. Myös yksityisyyden suojaamiseen ja tietoturvallisuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota.