Moodlesta apua etäopetukseen

Koronaviruksen vaikutus Moodlessa järjestettävään opetukseen

Moodle-tuki seuraa Moodlen kapasiteettia ja pyrkii mahdollistamaan sen, että Moodlessa tapahtuva opetus toimii normaalisti. Mikäli olet viemässä Moodleen yli 100 henkilön tenttiä, ilmoitathan siitä hyvissä ajoin moodle@helsinki.fi. Jos tentti on tähän mennessä vaatinut tenttipalvelun toimenpiteitä, ilmoita ainakin viisi arkipäivää ennen muutoksista tenttipalveluun. Kiitos yhteistyöstäsi!

Moodle verkko-oppimisympäristönä

Verkko-oppimisympäristö Moodle taipuu hyvin etäopetuksen monenlaisiin tarpeisiin. Moodlessa opettajalla on useita mahdollisuuksia teettää opiskelijoilla tehtäviä, vastaanottaa palautuksia ja arvioida ne. Mitä työvälinettä milloinkin kannattaa käyttää, riippuu kurssin oppimistavoitteista ja opettajan valitsemista työtavoista.

Mikä Moodle?

Jos verkko-oppimisympäristö Moodle ei ole sinulle tuttu, ks. esittelyvideo (voit tekstityksestä valita suomen): What is Moodle?

Voit myös perehtyä Moodleen itseopiskelukurssilla, ks.  Perehdy Moodlen perusteisiin itseopiskelukurssilla.

Näin saat Moodlen käyttöösi

Luo jokaiselle kurssillesi Moodle-alue. Laita kaikki saman kurssin materiaalit, tehtävät ja tentit samalle alueelle, jolloin kurssin hallinnointi helpottuu.

Suositus on, että luot uuden alueen etkä “kierrätä” vanhaa aluetta. Mahdollisen edellisen kurssin sisällöt saat kopioitua näppärästi Tuo-toiminnolla.

Voit tilata uuden Moodle-alueen kahdella tavalla (ei koske Avoimen yliopiston kursseja):

  1. Tilauslomakkeella, joka löytyy Moodlen etusivulta  moodle.helsinki.fi  > Ohjeet opettajalle: Tilaa uusi kurssialue. Kun alue on luotu, saat sähköpostiisi automaattiviestin, joka sisältää linkin Moodle-alueellesi ja ohjeita mm. alueen avaamiseen opiskelijoille.
  2. Voit luoda Moodle-alueen kurssisivuilla (courses.helsinki.fi). Tällöin Oodissa ilmoittautuneet opiskelijat liitetään automaattisesti opiskelijoiksi Moodle-alueellesi. Ks. WebOodista yhdistetyn Moodle-alueen luonti.

Luento-opetus

Luentoja voi korvata esim. e-aineistoilla, artikkeleilla tai oppimistehtävillä, joissa opiskelija itse etsii aineistoa. Opiskelijat voivat myös jakaa aineistoja toisilleen Moodlessa esim. Keskustelu- tai Sanasto-aktiviteeteilla.

Opettajan Moodle-opas:

Muita ohjeita:

Videoiden jakaminen

Suositus on, että itse tuotetut luentotallenteet jaetaan Moodleen Unitubesta, joka on Helsingin yliopiston oma videojulkaisukanava.

Opettajan Moodle-opas:

Tehtävät mm. referaatit ja esseet

Tehtävä-aktiviteetilla opettaja voi jakaa tehtävänantoja opiskelijoille ja opiskelijat voivat palauttaa opettajalle arvioitavaksi töitään. Opettaja voi arvioida tehtävät Moodlessa ja antaa niistä palautteen.

Tentit

Mieti, voisiko tentin korvata esseellä tai ns. koti-/aineistotentillä. Moodlessa ei ole työkalua, joka “valvoisi” tenttijää tentin aikana. Tenttijällä on siis käytössä mm. kirjallisuus ja nettilähteet. Näin ollen pyri tekemään tenttikysymyksiä, jotka ovat soveltavia. Lue tarkemmin: Millainen on hyvä etätentti?

 

Tentin voi toteuttaa Moodlessa kahdella aktiviteetilla: Tentti- ja Tehtävä-aktiviteella.

Laita tentit samalle Moodle-alueelle, jossa muukin kurssin sisältö on.

Tehtävä-aktiviteetti

Essee-tentit tms. tentit, joissa opiskelija kirjoittaa vastauksensa, kannattaa toteuttaa Tehtävä-aktiviteetilla, jossa on mahdollisuus myös Urkund-plagiaatintunnistukseen.

Tentti-aktiviteetti

Kun tenttijöille halutaan eri kysymykset, se onnistuu käyttämällä Moodlen Tentti-aktiviteettia. Kysymykset laaditaan tällöin kurssialueen kysymyspankin kategoriaan, josta lisätään tarvittava määrä arvottavia kysymyksiä Tentti-aktiviteettiin. Tentti-aktiviteetilla voit myös toteuttaa automaattisesti tarkistettavia tenttikysymyksiä kuten monivalintoja, yhdistämis- ja aukkotehtäviä. Tentti yleensä ajastetaan ja tenttiajan päätyttyä tenttikysymykset menevät automaattisesti piiloon. Jos mahdollista, laita tentin ajankohtaan joustoa tenttimis- ja palautusaikaan esim. niin, että kahden tunnin tentin voi suorittaa kuuden tunnin aikana.

Yli 100 hengen tentit

  • Ilmoita ko. tentin ajankohta viimeistään kolme päivää ennen osoitteeseen moodle@helsinki.fi. Laita mukaan linkki ko. tenttiin ja osallistujamäär. Moodle-tuki pyrkii päivystämään tentin aikana ja varmistamaan, että Moodlen kapasiteetti riittää.
  • Vältä kapasiteettiongelmat
    • porrastamalla tenttiin sisäänkirjautuminen esim. sukunimen mukaan
    • mahdollisuuksien mukaan laita tentti auki useammaksi tunniksi ja rajaa suoritusaikaa.
  • Kerro opiskelijoille, että tentin alkaessa Moodlessa saattaa olla ruuhkaa. Tällöin opiskelijan kannattaa odottaa hetki ja avata tentti uudestaan (päivittää selain).
  • Ohjeista opiskelijoita tekemään tentit mieluummin tietokoneella kuin kännykällä.

Muita tenttimahdollisuuksia

Tiedotus ja keskustelu kurssilla

Käytä Uutiset-aluetta, kun sinulla on kiireellistä asiaa, jonka pitää tavoittaa Moodle-alueella olevat opiskelijat. Huomaa, että opiskelijat eivät voi laittaa viestejä Uutisiin. Tällaisissa tapauksissa käytä Keskustelu-aktiviteettia.

Opettajan Moodle-opas:

Ryhmätyöskentely

Jotta voit hyödyntää Moodlen ryhmätyöskentelyä tukevia toimintoja, luo ensin ryhmät Moodleen. Tämän jälkeen voit käyttää työkaluina mm. seuraavia:

  • Ryhmien omat keskustelualueet
  • Chat
  • Ryhmätyönpalautus Tehtävä-aktiviteetilla
  • Wiki esim. ryhmän yhteisen tuotoksen työstämiseen, mutta huomaa, ettei siinä voi työstää samaa sivua yhtäaikaa

Opettajan Moodle-opas:

Muita mahdollisuuksia:

Lisätietoa

Tuki

Ilmianna Moodle-kurssi!

Onko kollegallasi Moodle-kurssi, josta haluaisit tietää lisää?

 

Ma 1.6.2020 klo 9-12 on Moodle-miitti, jossa opettajat esittelevät Moodle-kurssejaan.

Ilmianna opettaja/kurssi, jonka toteutuksesta haluat kuulla tarkemmin! Toki voit ilmiantaa itsesi!

Meilaa ehdotuksesi viimeistään ma 23.3.2020 margit.koivumaa@helsinki.fi.

Esittelyssä voi esimerkiksi olla Moodle-alue, joka

  • on visuaalisesti miellyttävä
  • hyödyntää pelillisyyttä oppimisessa
  • skaalautuu – huomioi suuret opiskelijamäärät
  • on itseopiskelukurssi
  • huomioi kansainvälisyyden tai
  • on saavutettavuuskriteerit huomioiva.

Ideana on esitellä Moodlea pedagogisesta näkökulmasta. Esitysten kesto on 20 minuuttia, joten esityksissä ei käydä läpi toimintojen tarkempia asetuksia vaan niistä voi tulla kysymään saman iltapäivän Moodle-klinikalle.

Huom! Ilmoittautuminen on jo avattu, joten varaa paikkasi henkilöstökoulutusjärjestelmästä.

Koulutukset ja muu Moodle-tuki

Tervetuloa kevään 2020 Moodle-koulutuksiin

Helsingin yliopiston koulutustarjontaa voi selailla henkilöstökoulutusjärjestelmä Suffelissa.

Moodle-miitti ma 1.6.2020 klo 9-12

Tervetuloa jo kolmannen kerran järjestettävään Moodle-miittiin, jossa Helsingin yliopiston opettajat esittelevät kurssejaan. Miitti saatetaan järjestää webinaarina.

Jos mielessäsi on Moodle-kurssi, josta haluaisit esittelyn, ilmianna kurssi osoitteeseen moodle@helsinki.fi!

Voit myös kertoa, mistä Moodlen toiminnoista haluaisit kuulla Moodle & MOOC Yammer-ryhmässä!

DigiCampuksen Moodle-koulutukset

Tutustu myös valtakunnallisen DigiCampus-hankkeen tarjoamiin Moodle-webinaareihin. Kirjaudu kohdasta Haka-kirjautuminen Helsingin yliopiston tunnuksillasi.

Tilaa koulutus

Jos tarjonnastamme ei löydy sopivaa koulutusta, ota yhteyttä moodle@helsinki.fi.

Koulutuksen muoto voi olla esim. webinaari, tietoisku, työpaja, klinikka tms.

Ajankohta voi olla esimerkiksi oppiaineenne / koulutusohjelmanne säännöllinen tapaaminen tai opetuksen kehittämispäivä.

Vertaistuki

Helsingin yliopiston opettajilla on Yammerissa oma ryhmä Moodle ja MOOC. Tervetuloa jakamaan ideoita ja kysymään kollegalta!

Myös Facebookista löytyy kaikille avoin julkinen ryhmä Moodle-juttuja ihan kaikille.

Oppaat ja ohjevideot

Tukea sähköpostitse

Helsingin yliopiston Moodle-tuki: moodle@helsinki.fi.

Vuorovaikutukseen ym. uusia toimintoja – Moodle päivittyy 27.12.2019

Helsingin yliopiston Moodle päivitetään pe 27.12.2019 versioon 3.7 klo 8-16. Päivityksen aikana Moodleen ei pääse kirjautumaan, joten varmista, ettei kurssilla ole tenttejä tai tehtävien viimeisiä palautuspäiviä tuolloin. Päivitys ei välttämättä vie koko päivää, mutta aikaa on varattu mahdollisten ongelmatilanteiden vuoksi.

Päivitys tuo mukanaan opetusta ja opiskelua helpottavia uusia ominaisuuksia. Anna palautetta päivityksestä tukiosoitteeseemme moodle@helsinki.fi.

Uutuuksia esitellään webinaarissa pe 10.1.2020 klo 13.15. Ilmoittaudu nyt! Tämä ja muut kevään 2020 Moodle-koulutukset on julkaistu henkilöstökoulutusjärjestelmässä SAP Suffelissa.

Keskustelualue – ajasta, lajittele, merkitse suosikiksi ja vastaa yksityisesti

Katso kooste keskustelualueen uutuuksista, kesto n. 2 min (saat tekstityksen suomeksi videon asetuksista):

Uusi toiminto Käyttöidea – jaa oma ideasi Yammer-ryhmässä Moodle- ja MOOC!
Opettaja voi laittaa opiskelijalle yksityisen viestin ts. opettajan keskustelualueen vastaus näkyy vain ko. opiskelijalle. Opiskelija ei voi vastata hänelle lähetettyyn yksityisviestiin. Opettaja voi antaa opiskelijalle henkilökohtaisen palautteen oppimistehtävään, joka palautetaan keskustelualueelle.
Opettajat ja opiskelijat voivat merkitä itselleen viestejä suosikiksi. Ko. viestit näkyvät keskustelualueella ensimmäisinä – tai jos opettaja on kiinnittänyt viestejä, kiinnitettyjen viestien jälkeen. Opettaja ja opiskelija voi merkitä itselleen muistiin tärkeät viestit esim. ne, joihin aikoo vielä aikoo kommentoida.
Opettaja voi ajastaa viestinsä näkyvyyden. Opettaja voi suunnitella kurssin ohjauksen etukäteen ja automatisoida ohjausviestien näkyvyyden. Opettaja voi esim. ajastaa

  • tervetuloviestin sille päivälle, jolloin opiskelija pääsevät kirjautumaan Moodle-alueelle.
  • muistutusviestin tehtävän palautusajasta pari päivää ennen palautusaikaa.
Opettaja voi lukita keskusteluketjun. Kun keskustelu on päättynyt tai keskustelu jatkuu toisaalla, voi opettaja estää viestien laittamiseen ko. keskusteluketjuun.
Opettaja voi määritellä keskustelualueelle viestien lähettämisen viimeisen ajankohdan

  • viimeinen palautuspäivä näkyy opiskelijalla Moodlen kalenterissa, muttei teknisesti estä viestien lähettämistä
  • ehdoton takaraja estää keskustelun jatkamisen.
Kun opettaja käyttää keskustelualuetta tehtävissä, hän voi estää ko. alueen käytön tehtävän määräajan sulkeudettua.

Lisäksi

  • Viestin oletuskirjoitusnäkymää on selkeytetty, esimerkiksi tiedoston lisäämisen painikkeet saa näkyviin klikkaamalla “Lisäasetukset”.
  • Keskusteluketjuja voi lajitella paremmin vastausten, viimeksi lähetettyjen tai luotujen mukaan klikkaamalla sarakkeen otsikkoa keskustelulistan ylälaidassa.
  • Opettaja voi kiinnittää viestin myös listanäkymässä klikkaamalla kolmea pistettä viestin perässä.
  • Keskustelualueen saavutettavuutta on parannettu.

Lue lisää

Viestit  – parempi kirjoitustila

Moodlessa on mahdollista lähettää käyttäjille henkilökohtaisia viestejä Moodlen “postilaatikkoon”. Opettaja voi antaa viestit myös ryhmien käyttöön. Päivityksen myötä viesteistä löytyy uusia toimintoja. Nyt voit

  • kirjoittaa viestejä isommassa kirjoitustilassa
  • hyödyntää viestien henkilökohtaista muistiinpanotilaa
  • tilata koonnin viesteistä sähköpostiisi
  • mykistää tai estää käyttäjän
  • opettajana poistaa viestejä ryhmäkeskusteluista.

Katso kooste viestitoimintojen uutuuksista, kesto n. 2 min (englanniksi, kun suomennos on saatavilla, löydät sen videon asetuksista):

Lue lisää

Muita uutuuksia 3.7-versiossa

  • Tehtävä-aktiviteetti: Opiskelija voi poistaa tehtävänpalautuksensa.
  • Tentti-aktiviteetti: Tenttijä voi poistaa yksi oikein -monivalintakysymyksessä valitsemansa vaihtoehdon.
  • Varmuuskopiointi: Opettajan tekemä varmuuskopiointi tapahtuu taustalla ja valmistumisesta tulee ilmoitus.
  • Tutustu kaikkiin Moodle 3.7-version muutoksiin Moodlen julkaisutiedotteessa (englanniksi).

Muita muutoksia asetuksiin joulu-tammikuussa

  • Roolit: Käyttäjäroolien nimet suomeksi.
  • Kurssin asetukset: Piilotetut osiot ovat uusilla kursseilla oletuksena opiskelijoilta kokonaan näkymättömissä.
  • Arvioinnit: Opiskelijan arviointikirjan oletusnäkymästä on poistettu turhia sarakkeita. Oletuksena ovat vain arvosana ja palaute. Opettaja voi lisätä tarvittaessa esim. arviointiasteikon arvosanan kurssin arvosana-asetuksissa.
  • Työpaja-aktiviteetti: Opiskelijat eivät näe palautusten tekijöiden tai arvostelijoiden nimiä, t.s. arviointi on täysin anonyymi.

Koodien tarkistaminen onnistuu nyt CodeRunner-lisäosalla

CodeRunner-kysymystyyppi koodien tarkastamiseen on asennettu Moodleen. CodeRunner-kysymystyypin avulla voit tehdä tenttiaktiviteettiin automaattisesti tarkastettavia ohjelmointitehtäviä. Coderunner tukee valmiiksi seuraavia kieliä: Python2, Python3, C, C++, Java, PHP, JavaScript (NodeJS), Octave ja Matlab. CodeRunner soveltuu erityisesti ohjelmoinnin aloitusvaiheen kursseille, jolloin on tärkeää, että opiskelija saa heti suoraan palautetta omasta koodistaan sekä sen tyylistä, riippuen siitä, miten tarkoiksi ohjelmaan syötettävät testit on kehitetty. Lisäksi täysin oman testausmenetelmän koodaus on myös mahdollista, mutta aivan aloittelijalle tätä ei suositella.

Peruskäytössä opiskelija syöttää kysymyksen vastauslaatikkoon oman koodinpätkänsä tai ohjelmansa, ja CodeRunner ajaa tämän jälkeen testikoodin virtuaalipalvelimella ja vertaa annetun mallikoodin sekä opiskelijan koodin tulosteita. Seuraavassa vaiheessa voidaan rajoittaa esimerkiksi tiettyjä funktioita pois käytöstä tai pyytää opiskelijaa tekemään koodi vain tietyllä määrällä rivejä. Oman tyyppisen kysymyksen luomisen jälkeen voit myös esimerkiksi verrata tekstiä annettuun mallitekstiin, riippuen miten monimutkaiseksi oman kysymystyyppisi kirjoitat.

Alkuvuodesta on tulossa CodeRunneriin liittyvä työpaja, jossa on tavoitteena tutustua kysymystyyppiin tarkemmin. Kysy lisätietoja ja esitä toiveita sähköpostilla osoitteella moodle @ helsinki.fi

Lue lisää Opettajan ohjeista
CodeRunner-ohjelman kotisivut (englanniksi)