Versiopäivitys Moodlessa juhannusviikolla

Moodlessa on juhannusviikolla 18.–21.6. käyttökatko, jonka aikana Moodle päivitetään versiosta 1.9 versioon 2.2. Katkon aikana Moodle ei ole lainkaan käytettävissä. Juhannuksen jälkeen Moodle toimii tutussa osoitteessa http://moodle.helsinki.fi/ uudella visuaalisella ilmeellä ja tutuin perustoiminnallisuuksin.

Moodle 2:een tulee uusia, opetusta ja opiskelua tukevia toiminnallisuuksia, kuten matriisiarviointi tehtävissä käytettäväksi ja työpaja-aktiviteetti, jolla opiskelijat voivat antaa toisilleen vertaispalautetta. Tuttuihin aktiviteetteihin tulee myös joitain parannuksia; tentissä uusia kysymystyyppejä ja taittotyökalu ja käyttäjähallinnassa monipuolisempia rekisteröitymismahdollisuuksia. Moodle 2:n ulkoasuun liittyy uusi navigointitapa ja mukautuvat valikot.

Kaksi nyt käytössä olevaa aktiviteettia tulee versiopäivityksessä poistumaan:

HY-wikin tilalle tulee Moodlen oma wiki-aktiviteetti, jota voi käyttää myös yksilö- ja ryhmäkohtaisena alueena.

Palautuskansion tilalle suositellaan tarpeesta riippuen joko jaettua tiedostokansiota tai keskustelualuetta.

Palautuskansion ja wikin käyttäjiä ohjeistetaan aiheesta lisää kevään aikana. Aiheesta lähetetään erillinen sähköposti kaikille palautuskansion ja wikin käyttäjille.

Opettajan opas päivitetään Moodlen 2.2 -versiota vastaavaksi. Ensimmäinen versio oppaasta julkaistaan käyttökatkon jälkeen, kesäkuun lopussa tutussa osoitteessa http://wiki.helsinki.fi/display/moodle/opettajan+opas.

Tietoiskuja ja koulutusta uuteen versioon tutustumiseksi järjestetään nykyisille Moodle-opettajille 21.5. alkaen kaikilla kampuksilla, tarkemmat tiedot Henkka-koulutuskalenterissa. Työpajat ja uusiin aktiviteetteihin keskittyvät koulutukset alkavat elokuussa. Opettajille, jotka eivät ole vielä lainkaan käyttäneet Moodlea, järjestetään “Moodle tutuksi opettajille” -koulutuksia elokuusta alkaen. Koulutukset löytyvät yliopiston henkilöstökoulutuskalenterista.