Opettajien akatemian hakuaika on alkanut – liity joukkoomme!

Kuva: stereotyp-0815 (Flickr)

Muistan hyvin Opettajien akatemian perustajajäsenten hakuajan alkamisen kaksi vuotta sitten. Sain tiedon sähköpostiini ja luin viestiä moneen kertaan. Hyvin kiinnostavaa, mutta – uskaltaisinko hakea jäsenyyttä? Yliopistopedagogisia opintoja olin suorittanut, opetuksen kehittämisestäkin oli kokemusta eivätkä arviointimatriisin kriteerit tuntuneet olevan ylivoimaisia. Päätin ainakin yrittää.

Opetusportfolion kirjoittaminen oli vapauttava kokemus. CV kertoo vain työpaikat, julkaisut, luottamustehtävät ja muut tärkeät akateemiset tiedot. Portfoliota kirjoittaessani sain oman ääneni kuuluviin ja huomasin löytäväni sanat asioille, joita olin vuosia pohtinut. Lausuntojen pyytäminenkään ei ollut kovin vaikeaa. Esimieheni ja työtoverini yllättivät, sillä lausunnot kertoivat heidän todella paneutuneen asiaan ja pitävän työtäni tärkeänä. Opiskelijoita kohtaan tunsin myötätuntoa, sillä kuulemani mukaan hakijoita oli tiedekunnastamme lähes 30.

Ensimmäisellä kerralla en tullut hyväksytyksi, mutta saamani palaute tuntui jo palkinnolta. Sain kannustusta ja ehdotuksia kehittämiskohteista. Tästä oli paljon hyötyä, sillä löysin uusia polkuja ja seuraava hakemus hyväksyttiin. Ensimmäisen akateemikkovuoden alku oli kiireinen, sillä jäsenyyteen liittyy myös kaksivuotinen määräraha sekä jäsenelle että kotiyksikölle. Vuosi on hyvin lyhyt aika, joten lottovoittajan tapaan myös jäsenyyttä hakevan on syytä pohtia, mitä rahoillaan tekee. Kongressimatkojen ja kurssien lisäksi hyvä idea on kutsua ulkomaisia vierailijoita tuomaan uusia tuulia muiden tiedekunnan opettajien virkistykseksi.

Tutustuminen muihin akateemikkoihin on kuitenkin kaikkein parasta. Esittelykierrosta kuunnellessani huomasin, että meritoituneiden ja tunnustusta saaneiden opettajien lisäksi meissä on myös paljon innovaattoreita, jotka työssään toteuttavat kiinalaista sananlaskua: ”Vain kuolleet kalat uivat aina myötävirtaan.” Omassa työyhteisössäni olen joskus tuntenut olevani yksin ja erilainen, mutta nyt rumasta ankanpoikasesta on tullut joutsen. Tervetuloa mukaamme!

Kirjoittaja on kliininen opettaja, anestesiologian ja tehohoitolääketieteen dosentti sekä Opettajien akatemian jäsen.

Info-tilaisuus Opettajien akatemian hakuprosessista ja toiminnasta
Aika: pe 5.9.2014 klo 12.00-13.30
Paikka: yliopiston päärakennuksen Runeberg-sali (Fabianinkatu 33, 2. krs)