3 + 1 mielenkiintoista vaikuttamistapaa, joissa nuoret pääsevät osallistumaan

Kiinnostavia vaikuttamistapoja on vaikka kuinka ja kurssikerroilla niitä on tullut vaikka kuinka monta lisää. Meidän ryhmän valitsemat kolme kiinnostavaa vaikuttamiskeinoa liittyvät kaikki koulujen ympäristövaikuttamiseen, johon projektimmekin tulee liittymään. Kaikissa näissä vaikuttamistavoissa osallistetaan nuoria ja lapsia, vahvistetaan heidän toimintakompetenssia ja toivottavasti näin saadaan myös tulevaisuuteen hyviä vaikuttajia 🙂

Alakoulun saama Vihreä lippu CC BY-SA 4.0 EcoSchoolsInt

1) Koulujen ympäristöryhmät

Kouluissa toimivat oppilaiden ympäristöryhmät nostavat kestävän elämäntavan merkityksen esille kouluyhteisöissä ja antavat kiinnostuneille oppilaille mahdollisuuden toimia ympäristön puolesta.

Ympäristöryhmän avulla voidaan muuttaa koulujen arkea ympäristöystävällisempään suuntaan esimerkiksi puuttumalla koulun energiankulutukseen, ruokahävikkiin tai kierrätykseen. Erilaisin tapahtumin ja kampanjoin ympäristöryhmät voivat pitää myös muita ympäristöasioita koulussa esillä.

Sen lisäksi, että ympäristöryhmät tekevät nyt koulussa tekoja, voivat ne myös antaa oppilaille hyvät eväät tulevaisuuteen: ympäristöryhmässä toimiminen opettaa oppilaille vaikuttamista.

Näillä ryhmillä on merkitys myös hyvien ideoiden laajemmalle levittämisessä. Ainakin WWF:n nimissä toimivat ympäristöryhmät saavat myös näkyvyyttä ja näin ne edistävät myös muiden koulujen innostamista ympäristötekoihin. Ryhmien tukena on Facebookista löytyvä WWF opehuone ja WWF:n ympäristökasvatuksen sivut, joilta löytyy paljon vinkkejä toimintaan.

2) Biodiversity in schools

Biodiversity in schools on irlantilainen projekti, jonka tarkoituksena on kannustaa lapsia ja nuoria kiinnostumaan luonnosta ja osallistamaan heidät luonnonsuojeluun. Nettisivulla tarjotaan paljon erilaisia konkreettisia luonnon monimuotoisuutta tukevia projekteja, joita koululaisten kanssa voidaan tehdä. He myös toteuttavat myös kouluvierailuita ja myyvät aloituspaketteja.

3) Vihreä lippu

Vihreä lippu on kestävän kehityksen ohjelma ja ympäristösertifikaatti päiväkodeille, kouluille ja oppilaitoksille sekä nuorten vapaa-ajan toimijoille. Se on osa kansainvälistä Eco-Schools-ohjelmaa ja Suomessa sitä koordinoi Ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomi.

Vihreä lippu -ohjelma toteutetaan 7 vaiheen kautta ja tavoitteena on, että kestävä kehitys olisi osa jokapäiväistä arkea ja ympäristökuormitusta vähennettäisiin. Osallistuva taho asettaa tavoitteensa ja suunnittelee toimintansa ja kehittää sitä edelleen. Ohjelma ohjaa pitkäjänteiseen, tulokselliseen ja innostavaan toimintaan, jossa lapset ja nuoret ovat aktiivisia toimijoita kaikissa vaiheissa. Myös yhteistyö ympäröivän yhteiskunnan kanssa on tärkeää.

Kriteerit täyttävät projektit, joissa  palkitaan sertifikaatilla ja salkoon nostettavalla vihreällä lipulla.

+1) Nuorten rohkeita rauhantekoja

Tätä blogikirjoitusta kirjoitellessamme törmäsimme todella hienoon projektiin nimeltä Gutsy Go! Gutsy Go on innovaatiokilpailussakin palkittu menetelmä, jonka avulla huonomaineisten alueiden nuorille tarjotaan työkaluja muuttaa yhteisöjään paremmiksi – nuoret haastetaan muutosagenteiksi omiin yhteisöihinsä. Nuoret ovat tähän mennessä esimerkiksi tutustuttaneet naapureita toisiinsa, opettaneet vankilassa IT-taitoja ja pitäneet vankien lapsille muskaris.

Ja mikä on upeaa, on se, että he kertovat näistä projekteista muulle maailmalle hienoilla videoilla ja näin varmasti inspiroivat muitakin tekemään vastaavia projekteja. Menethän tutustumaan Gutsy Go:n facebookiin ja vilkaise sieltä vaikka tämä inspiroiva video.

Ryhmä 4 jatkaa projektinsa kehittelyä näiden 3 + 1 :n vaikuttamiskeinon inspiroimana ja sen voimme paljastaa, että projekti etenee tällä hetkellä hyvin 🙂

Iloisin terkuin,

Ryhmä 4