Laulujen laulu

Tällä sivulla esitellään kirjani Laulujen laulu (Basam Books 2024). Tarjoan myös alla lisätietoa niistä henkilöistä, paikoista ja asioista, joilla on vastine todellisuudessa. Ei sisällä juonipaljastuksia. Kaikkea en selitä, vaan lukijan omalle oivallukselle jätetään tilaa.

Kustantajan esittelyteksti

Helsinkiläinen professori kiinnostuu työtoverinsa yllättävästä kuolemasta. Asian selvittäminen vie hänet renessanssin rakkauskäsitysten äärelle. Vanhojen karttapallojen sisältä löytyy mullistavia tietoja. Niiden myötä Etelä-Ranskaan ja Kaliforniaan kokoontuu joukko tutkijoita, jotka odottavat 1500-luvun ennustuksien toteutumista.

Onko kaiken takana tekoälyn ohjaama salaseura tai uskonnollinen ääriliike? Ohjaako tutkijoiden päätelmiä tieto, rakkauden etsintä vai sosiaalinen media?

Laulujen laulu on älyllinen trilleri, joka kytkee toisiinsa aatehistorian sekä nykypäivän tietoverkot ja salaliittoteoriat. Samalla se on rakkausromaani, jossa kaipuu kantaa eri maiden ja aikakausien välillä sekä kuolemankin taakse.

Lisätietoja todellisuuspohjaisista henkilöistä, paikoista ja asioista:

Henkilöt:

Luther, Martti (1483–1546), Saksan uskonpuhdistaja, Wittenbergin yliopiston professori. Monien nykytutkijoiden (esim. Volker Leppin, Martin Luther, 2017) mukaan Luther jäi reformaation johdosta syrjään vuonna 1525. Sen jälkeen hän omistautui luennoilleen. Toisten henkilöiden luennoista toimittamat painoversiot poikkeavat kuitenkin Lutherin sanomisista paljon. Erityisen selvästi tämä näkyy Laulujen laulun luennoissa, joista on säilynyt painotekstiä viisi kertaa laajempi opiskelijan luentomuistiinpano. Viimeisinä vuosinaan Luther uskoi lopun ajan tulevan ja aikoi poistua Wittenbergistä. Lutherin kuollessa matkalla  Eislebenissä häneltä löydettiin tekstilappu, johon oli kirjoitettu pohdintaa Vergiliuksesta.

Melanchthon, Philipp (1497–1560), Lutherin lähin työtoveri. Luterilaisuuden historiassa Lutherin ja Melanchthonin väliset teologiset erot ovat vuosisatojen ajan aiheuttaneet kiistoja. Vaikka maisteri Philippin välit Lutheriin pysyivät hyvinä, monien mielestä Melanchthon muutti merkitttävästi Lutherin perintöä.

Mercator, Gerardus (1512–1594), maantieteilijä, Leuvenin (Louvain) yliopiston professori. Mercatorin luoma karttaprojektio on säilynyt käytössä nykypäiviin saakka. Katolisessa Leuvenissä Mercatoria epäiltiin toistuvasti luterilaisen harhaopin kannattajaksi ja hän joutui tästä syystä välillä vankilaan.

Saunière, Bérenger (1852–1917), Rennes-le-Chateaun katolinen pastori. Saunière rakensi pikkukyläänsä kirkko- ja residenssikokonaisuuden, jossa on hyödynnetty Ranskan varhaisen kirkkohistorian salaperäisiä taruja. Saunièren ajatukset herättivät maailmanlaajuista huomiota 1980-luvulla ilmestyneessä bestsellerissä Pyhä veri, pyhä Graal. Myös Dan Brown käytti niitä kirjassaan Da Vinci -koodi.

Vergilius (70–19eaa.), roomalainen runoilija. Hänen teoksensa Aeneis kuvaa Troijan sotaa ja Rooman valtakunnan perustamista.

Scaliger, Julius (1484–1558) ja hänen poikansa Joseph Justus (1540–1609), Italiassa, Ranskassa ja Hollannissa vaikuttaneita humanisteja ja luonnontieteilijöitä, jotka pohtivat muun muassa ajanlaskun kysymyksiä.

Ménard, Émile-René (1862–1930), ranskalainen maalari. Hänen teoksensa La Vie Pastorale löytyy esim. https://fi.pinterest.com/pin/la-vie-pastorale-mileren-mnard-1908-muse-dorsay–698409854683280169/

Bugiardini, Giuliano (1475–1555), italialainen renessanssimaalari, Michelangelon työtoveri. Hänen maalauksensa Katariinan mystisesta avioliitosta löytyy esim. https://commons.wikimedia.org/w/index.php?search=bugiardini+mystical+marriage&title=Special:MediaSearch&go=Go&type=image

Petersen, Johanna Eleonora (1644–1724), saksalainen radikaalipietisti, joka muistetaan erityisesti lopun aikoja käsittelevistä oppineista teoksistaan.

Poggio Bracciolini (1380–1459), varhainen humanisti ja antiikin tekstien keräilijä.

Al-Khwarizmi (noin 780–850), Bagdadissa vaikuttanut persialainen matemaatikko. Sana algoritmi tulee hänen nimestään. Algebran ja arabialaisten lukujen kymmenjärjestelmän isähahmo.

Paikkoja ja asioita

Rennes-le-Chateau. Eteläranskalainen kylä Carcassonnen kaupungin lähellä. Tunnetaan uskonnollisten mysteerien sijaintipaikkana hieman samaan tapaan kuin Glastonbury Britanniassa.

Bugarach. 1231 metriä korkea vuori samannimisen kylän vierellä Etelä-Ranskassa lähellä Rennes-le-Chateauta ja Carcassonnea. Noin 1960-luvulta alkaneiden uususkonnollisten ryhmien mukaan tämä paikka selviytyy joulukuussa 2012 maailmanlopusta, jonka mayakalenteri ennustaa.

Mayakalenteri. Keskiamerikkalaisten alkuperäiskansojen ajanlaskujärjestelmä ennen eurooppalaisten tuloa. Laajalle levinneen tulkinnan mukaan kalenteri ennusti maailmanlopun vuodelle 2012.

Graduate Theological Union. Berkeleyn yliopiston kampuksella sijaitseva tärkeä oppilaitos, johon San Franciscon alueella toimivat teologiset seminaarit ovat keskittäneet tohtorikoulutuksensa. GTU:n tohtoritutkinto on samalla University of Californian tutkinto.

Castro. San Franciscon kaupunginosa, joka tuli tunnetuksi gay-liikkeen ja aids-epidemian aikana. Castron pormestari Harvey Milk (1930–1978) oli ensimmäinen julkisesti homoseksuaalinen poliittinen johtaja.

Valaat. Valaiden hämmästyttävästä kyvystä kommunikoida nopeasti pitkien etäisyyksien päähän on kirjoittanut viestintäteorian näkökulmasta esimerkiksi John Durham Peters, The Marvelous Clouds, 2015.

Tübingenin reformaatioinstituutti. Tässä Hölderlinstrassella sijaitsevassa yliopiston tutkimuslaitoksessa toimitetaan Lutherin koottuja teoksia. Ennen digitalisaatiota sen miljoonat sanakortit toimivat Lutherin kirjoitusten asiahakemistona.

Punaiset kengät. Hans Christian Andersenin satu, jota on myöhemmin tulkittu allegorisesti, freudilaisesti ja feministisesti. Tunnetaan myös vuoden 1948 menestyselokuvasta The Red Shoes, jossa satu esitetään baletin keinoin.