Ensimmäinen kurssikerta

Geoinformatiikan menelmät 1-kurssi alkoi ja alkufiilikset ovat vähän sekavat. Kurssi vaikuttaa työläältä ja karttojen teko vaikeahkolta.  Etäyhteyden välityksellä toteutettava kurssi tekee entistä vaikeammaksi kurssilla tehtävien karttojen ja muiden tehtävien tekemisen. Helpompaa olisi QGIS-ohjelmalla karttoja tehdä yliopiston koneilla kuin omalla läppärin pienellä näytöllä, mutta yritetään ainakin jonkinlaisia karttoja saada aikaiseksi!

Ensimmäisellä kurssikerralla käytiin läpi QGIS:in perusominaisuuksia ja käyttöä. Onneksi olin jo aikaisemmin käyttänyt kyseistä ohjelmaa, joten kaikki ei ollut ihan uutta. Tehtiin kurssikerralla koropleettikartta typen päästöjen osuuksista valtioittain (kuva1). Livenä en kuitenkaan pysynyt kartanteossa mukana, joten jouduin katsomaan tallenteen myöhemmin uudestaan, joten kartan teko onnistui rauhassa ja oikein. Syvyyskäyrät olisin mielestäni voinut jättää pois legendasta, koska se ei ole olennaisin asia kyseisen kartan tiedon ymmärtämisessä.

Kuva 1. Typen päästöjen osuus valtioittain

Toinen koropleettikartta saatiin tehtäväksi itsenäisesti. Minulla kesti hetken, että onnistuin kartan teossa. Valitsin vaikeustasoltaan helpoimman, koska en halunnut koko viikkoa yrittää tehdä liian monimutkaista karttaa. Valitsin tiedoiksi työttömyyden Suomen kunnissa (kuva 2). Jälkeenpäin aloin kuitenkin pohtimaan, että oliko käyttämäni aineisto juuri sellainen, jota ei olisi saanut käyttää. Muistaakseni absoluuttisia arvoja pitäisi tällaisessa kartassa välttää. Koropleettikartan teko onnistui kuitenkin aika helposti ja sitä oli kiva tehdä! Kartasta voidaan huomata, että vähiten työttömyyttä esiintyy Etelä-Suomessa ja eniten Itä-Suomessa.

Kuva 2. Koropleettikartta työttömyydestä Suomen kunnissa.

Emilia on omassa kurssiblogissaan tehnyt koropleettikartan sekä absoluuttisina että suhteellisina arvoina. Tämän perusteella tekemässäni kartassa (kuva 2) on siis oikeita suhteellisia arvoja käytetty.

Lähteet:

KK1_Harjoitus 1 materiaalit (28.1.2021)

Emilia Halmesin kurssiblogi, ensimmäinen kurssikerta. Viitattu 8.2.2021 (https://blogs.helsinki.fi/emhalmes/2021/01/28/harjoitus-1-tutustumista-qgis-ohjelmaan/)