Viikko 5: Buffereita ja tuskan hikeä

Hei taas!

Tällä kurssikerralla teimme aika paljon kaikenlaista. Aluksi tutustuimme jo viime tunnilla aloitettuun Pornaisten kunnan karttaan ja opettelimme esimerkiksi bufferoimaan alueita. Bufferointi oli yllättävän yksinkertaista, kun sen oppi ja sen avulla voikin jatkossa tehdä kaikenlaista. Alun yhteisen osuuden jälkeen saimmekin kasan itsenäisiä tehtäviä, joiden kanssa sitten lopputunti (ja loppu viikko :D) menikin.

Lentokentät, asemat ja taajamat

Aluksi tutkimme sekä Helsinki-Vantaan että Helsinki-Malmin lentokenttien meluvyöhykkeitä. Yllätyin tehtäviä tehdessä, kuinka paljon ihmisiä asuukaan lähellä lentokenttiä. Helsinki-Vantaasta 2 kilometrin säteellä asuu yli 10 000 ihmistä!? 😮 Helsinki-Vantaan lentokentän alueesta meillä oli myös käytössä tietokanta lentomelusta, jossa oli eritelty desibelimäärät alueilla. Näistä tuli laskea erilaisia prosenttiosuuksia. Tämä oli pienen alkukankeuden jälkeen suhteellisen yksinkertaista, kun oppi mitä tulee tehdä.

Seuraavaksi tein asemista olevan tehtävän, jossa piti tutkia, kuinka paljon ihmisiä asuu 500 metrin päässä metro- tai juna-asemasta.  Tämäkin tehtävä vaati hetken hämmästelyä, mutta sain sen kunnialla tehtyä kavereiden avustuksella. Myös seuraava taajamatehtävä oli suhteellisen yksinkertainen edellisen tehtävän jälkeen, koska ne toimivat hyvin samoin tavoin.

Taulukko 1. Tehtävien tuloksia.

Hieman itkettää

Sitten tultiinkin viimeisiin tehtäviin, joissa kaikilla (ainakin blogien perusteella) on ollut hankaluuksia. Ohjeet eivät varsinaisesti auttaneet ainakaan minua tai niissä ei kerrottu kovin tarkkaan mitä oli tarkoitus tehdä. Tuskailin tehtävänannon kanssa pitkään yksin, enkä saanut oikein mitään aikaiseksi itsekseni. Sain kuitenkin apua Hetalta (erityiskiitos hänelle <3) ja onnistuin tekemään tehtävät ja tuottamaan kuvan 1 kartan Helsingin seudun putkiremontti-indeksistä vuonna 1965-1970 rakennetuista kerrostaloista.

Kuva 1. Helsingin seudun putkiremontti-indeksi kerrostaloissa.

Fiiliksiä kurssista

Näin kurssin kääntyessä loppua kohden on hyvä pohtia omaa oppimistaan kurssilla. Jaan kyllä Tiitun (Tia-Maria Liljeroos, 2022) fiilikset tältä viikolta, joista hän puhui blogissaan:

” Viime viikko tuntui vielä valoisalta, mutta tällä viikolla itsenäiset tehtävät olivat kryptistä soppaa. Ilman ohjeita tuntui kuin lilluisi avomerellä ilman edes pelastusrengasta. Tuntuu ristiriitaiselta, että vaikka QGIS alkaa tuntua selkeämmältä, olen silti tasaisin väliajoin aivan hukassa.” – Tia-Maria Liljeroos, 2022

Minusta tuntuu, että osa asioista alkaa kyllä loksahdella paikoilleen eikä QGIS enää ole niin mystinen, kuin se aluksi oli. Luulen, että sinnikkäällä harjoittelulla ja toistoja tekemällä senkin käytön voi oppia. Vielä en tunne olevani täysin oppinut ja osa toiminnoista on edelleen hakusessa. Mutta onnistumisia on kuitenkin ollut ja luulenkin, että sovelluksen käyttö jatkossa on jo helpompaa. Kartan visualisointi ja asioiden laskeminen attribuuttitaulukossa ovat varmaan parhaiten mielessä tekemistämme jutuista. Osan komennoista muistan taas vasta kun avaan ohjelman. 😀

Voisin kuitenkin sanoa oppineeni jo paljon, mutta jonkinlaista rutiinia ja sujuvuutta haluaisin vielä oppia sovelluksen kanssa.

 

Lähteet:

Liljeroos T. (2022) Viikko 5: En tiedä, mitä tapahtuu, mutta ei tiedä Muumipappakaan, Tiitun GIS-reissu -blogi, (luettu 18.2.2022), saatavilla: https://blogs.helsinki.fi/litili/ 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *