Kieli käyttöön – helpommin sanottu kuin tehty?

Emmi Pollari

Suomalaisissa korkeakouluissa alkoi vuonna 2021 Kielibuusti-hanke, jonka yhtenä tärkeänä tavoitteena on kasvattaa kielitietoisuutta yhteiskunnassa. Se tarkoittaa muun muassa sitä, että työpaikoilla otettaisiin huomioon ne henkilöt, jotka ovat kiinnostuneita oppimaan suomea ja käyttämään sitä eri ihmisten kanssa eri tilanteissa.

Tähän pisteeseen pääseminen voi olla kuitenkin vaikeaa, jos kielenoppijoita ei tulla vastaan: jos hänen puheestaan kuulee, että hän ei puhu äidinkielenään suomea, äidinkielinen keskusteluun osallistuja saattaa vaihtaa kielen englantiin. Siihen suomen kielen harjoittelu sitten usein loppuu. Tai jos työpaikalla ei käydä läpi edes kuulumisia suomeksi, harjoittelutilanteet jäävät vähiin, jos muu opetus, kokoukset ym. käydään omalla äidinkielellä ja englanniksi.

Tämä blogi on yksi alusta suomen oppijoille käyttää ja näyttää kielitaitoaan, kertoa motiiveistaan, hankaluuksistaan ja onnistumisistaan. Tervetuloa tutustumaan mahtaviin tyyppeihin ja siihen, millaista on elää Suomessa muualta tänne muuttaneiden silmin.

Kirjoittaja on Suomen kielen ja kulttuurin yliopisto-opettaja Helsingin yliopistossa, joka tämän tekstin julkaisun jälkeen siirtyy taka-alalle ja antaa estradin kurssilaisille.