Veckobrev: Ett glas vatten, tack.

Veckobrev vecka 22, 5A

Hej kära vårdnadshavare i årskurs 5. Som ni kanske kommer ihåg från tidigare veckobrev så kommer vi i femman att jobba med ett fenomenbaserat projekt kring vatten och mat på Sveaborg. Vi har redan förra veckan börjat jobba på projektet och tillsammans bekantat oss med Sveaborg och eleverna har fått jobba kring ämnet vatten och mat på Sveaborg. Detta allt är en del av skolans temavecka kring hållbarutveckling och vi har tillsammans alla femmans lärare valt denna infallsvinkel på temat.

På torsdag kommer vi att starta tidigt med buss från skolan så det är viktigt att alla är på plats i tid så att vi hinner med den planerade färjan. Det kommer att bli en lite längre dag än vanligt så det kan vara bra att ha med något litet mellanmål trots att vi får matsäck med från skolan. Vi har också fått lov av föräldraföreningen att använda det vi har kvar i klasskassan till att köpa glass men i övrigt skall inte eleverna ha egna pengar med.

Det som kan vara bra att komma ihåg är att när vi rör oss i skärgården så är det betydligt mycket blåsigare och det är viktigt att klä sig enligt vädret. Vi har en sal reserverad i fall att vädret skulle råka bli riktigt dåligt, men annars går vi enligt talspråket: ”det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder”

Kort ännu om programmet: Vi har försökt skapa en så givande helhet för alla eleverna, och om det är några ivriga vårdnadshavare så är de självklart hjärtligt välkomna. På Sveaborg kommer eleverna att visa upp en uppgift de gör i början av veckan, få intervjua en ”sveaborgare” samt få en sista uppgift som avslutar detta fenomenbaserade projekt.

Trevligt veckoslut i väntan på nästa vecka. Önskar femmans lärare från Sveaborg!

Sofia, Anni, Tanja och Jonatan