Sinäkö mukana arkeologisella kaivauksella?

Arkeologia on monella tapaa kummajainen tieteiden joukossa. Se kuuluu humanistisiin tieteisiin, mutta viime vuosisadan jälkipuolella ala otti monta askelta luonnontieteitä kohden. Osa arkeologian menetelmistä ja erityisesti analyyseistä on puhdasta luonnontiedettä. Arkeologia on kummajainen myös siksi, että toisin kuin lähes kaikissa muissa tieteissä maallikoillekin tarjotaan mahdollisuuksia osallistua tutkimukseen. Arkeologiset kenttätyökurssit ja harrastajakaivaukset ovat olleet Suomessa jokakesäistä arkipäivää yli 20 vuoden ajan. Tarkkaavaiselle harrastajalle on vuosittain löytynyt ainakin yksi kurssi jossain päin Suomea.
Eräänlainen arkeologiabuumi alkoi 1980-luvun alussa Indiana Jones -elokuvien myötä. Arkeologiasta luotiin jännittävä kuva, tutkijan arkea kuvattiin seikkailuksi. Tämän kuvan mukaan arkeologia oli modernia tieteen tutkimusretkeilyä. Aivan tuollaista arki ei toki ole, mutta eräänlaista tutkimusretkeilyä kyllä. Koskaan ei etukäteen tiedä, mitä seuraava lastan raapaisu paljastaa esiin – ei myöskään sitä, mitä inventoiva arkeologi maastosta löytää.

Tuokiokuva kesän 2010 kaivauskurssilta

Myös Mankbyssä harrastajilla on vuosittain ollut mahdollisuus osallistua kaivauksiin. Aluksi Espoon kaupunginmuseo järjesti viikon kursseja harrastaja-arkeologeille. Viime ja tänä vuonna kurssien järjestämisestä on vastannut Hangö Sommaruni eli Hangon kesäyliopisto. Kesällä 2011 kursseja on kesäkuun kolmella ensimmäisellä viikolla. Ainakin muutama päivä sitten niillä oli tilaa … eli jos arkeologin arki ja kaivaus keskiaikaisella kylätontilla kiinnostaa, käy pikaisesti kesäyliopiston kotisivuilla ilmoittautumassa ( http://www.hangosommaruni.fi/content/view/203/1/ ). Vielä ehtii mukaan! Ilmoittautuminen on periaatteessa ruotsiksi, koska kyse on ruotsinkielisen kesäyliopiston opetuksesta, mutta mukaan mahtuvat kaikki halukkaat kielestä riippumatta. Itse kaivauksella puhutaan molempia kotimaisia kieliä ja 2000-luvun kansainvälisen maailman lingua francaa eli englantia. Tervetuloa tutkimusretkelle!