Taidevarkaita Picasso-näyttelyssä?

Laajensimme reviiriämme tänään Viikin normaalikoulun ulkopuolelle. Matkamme suuntautui kohti kohuttua Picasso-näyttelyä. Picasson taiteeseen oli ehditty tutustua jo koululla, joten “Tossahan on toi Häränpää!” ja “Hei, onks toi se venyvä mies?”-tyyppiset lausahdukset kaikuivat Ateneumin tarkoin vartioiduissa saleissa..

Vierailu oli kaikin puolin onnistunut ja oppilaat ihmettelivät Picasson taidetta. Erityisesti kummastutti hänen viehtymyksensä alastomiin ihmisvartaloihin-lähinnä naisiin. Miksi? Siihen emme osanneet antaa pätevää vastausta..

Ehdittiinpä meitä reissun aikana epäillä taidevarkaiksikin:oppilailla oli  mukanaan havainnointikysymyksiä paperilla ja lyijykynät. Eräs aktiivinen taiteenystävä, pieni oppilaamme, tulkitsi Picassoa lyijykynällä paperille. Tarkkaavainen vartija huomasi tämän “jäljennösyrityksen” ja huomautti tiukoin sanankääntein, että Picasson töitä ei saa jäljentää. Onneksi toimimme nopeasti ja nykyisin luokkamme omistaa lähes aidon Picasson.

-Pyry ja Retu